f 0s Anq

$2.00 DESIGNATED AREASHIGHER © 2017 WSCE

eles Times

MONDAY, AUGUST 7, 2017

BUR S

R AR KT

Cibad i wm*‘s‘ S
-«mwﬁwm >

IRFAN KHAN Los Angeles Times

STEVE LOWE of Eagle Crest Energy Co. wants to build a $2-billion hydropower project in a former mine
next to Joshua Tree National Park. Supporters and foes are debating whether it’s good for the environment.

A decades-old land

battle flares anew

What happens when a national monument loses federal
protections? An ugly example is in the California desert

By BETTINA BOXALL

DESERT CENTER, Calif. — Just
beyond the southeast corner of
Joshua Tree National Park, rows of
boarded-up houses, gouged moun-
tainsides and concrete ruins are an
uglyreminder of the never-ending bat-
tle over the West’s public lands.

This scarred piece of California
desert is what’s left of one of the coun-
try’s largest open-pit mining opera-
tions and thelittle company town that
Kaiser Steel Corp. built after World
War II. More than three decades after
the Eagle Mountain iron mine closed,
it still haunts the park that borders it
on three sides.

Plans to turn the site into a huge
landfill and dump as much as 20,000
tons a day of Southland garbage into

the gaping mine pits died in 2013 after
years of court battles. Now, a private
company wants to use the pits for a $2-
billion hydropower project.

The plant, proponents say, would
help boost renewable energy use in
Southern California and lower green-
house gas emissions. But park offi-
cials fear the hydropower project
could draw down local groundwater
levels and harm wildlife.

The Eagle Mountain tract, shaped
like a handgun aimed at the park’s in-
terior, offers alesson in what can hap-
pen when federal monument protec-
tions are stripped from publiclands —
as President Trump’s administration
isconsidering doing at anumber ofna-
tional monuments in the West.

“It’s been a sordid history,” said
Mark Butler, a former Joshua Tree su-

perintendent who is retired from the
National Park Service.

In 1936, President Franklin D.
Roosevelt established Joshua Tree
National Monument on roughly
825,000 acres of federal and railroad
holdings northeast of Palm Springs,
capping a hard-fought campaign to
conserve a singular desert landscape
of Joshua trees, massive boulders and
spectacular vistas.

But the monument’s ban on new
mining claims infuriated gold and sil-
ver prospectors who’d long mined the
area. In the 1940s, Kaiser Steel bought
old patented claims to iron deposits in
the Eagle Mountains and started dig-
gingthem up.

In 1950, Congress shrank the mon-
ument by more than a third, chopping

[See Mountain, A9]

CHINA IN AFRICA

Beaming 1nto
Kenya homes

A Beijing satellite TV company
gets the Chinese message across

BY JONATHAN KAIMAN

KAJIADO, Kenya — It
took the StarTimes satellite
TV salesman about 30 min-
utes to install a pipeline for
Chinese propaganda into
Francis Gitonga’s squat,
cinder-block home here in
southern Kenya, near Afri-
ca’s Great Rift Valley.

First, he climbed onto Gi-
tonga’s roof, drilled a satel-
lite dish onto the chimney,
and dangled some wires
through the door frame. He
plugged it all into a Star-
Times set-top box, and
turned it on.

Gitonga, 43, flipped
through the channels, and
Chinese programs filled the
screen: an old kung fu movie,
a Chinese news broadcast, a

Chinese documentary about
Japan’s wartime atrocities,
most dubbed into English.

Gitonga was elated. His
new digital TV package gave
him better reception than
he’d once thought possible
in Kajiado, a small town on
the savannah where Masai
tribesmen wander past rick-
ety storefronts and goats
clusterin the shade.

“I didn’t know about
China before,” he said. “I can
say it’s good. They have
changed this countryin abig
way, very fast.”

Although StarTimes — a
privately owned, Beijing-
based media and tele-
communications firm — is
virtually unknown in the
West, it has been sweeping
across Africa since 2002,

[See Kenya, A4]

Transgender girl
sues school

The case of 8-year-old
Nikki Brar could change
the way gender identity
is addressed in the class-
room. CALIFORNIA, Bi

Weather
Low clouds, then sun.
L.A. Basin: 83/67. B6

Kenya braces for
election violence
As a presidential vote
looms, memories of past
bloodshed set an omi-
nous tone. WORLD, A3

7 | 85944”00200 | 5

latimes.com

Pence shuts
down 2020
speculation

VP falls in line with a
White House that’s
touchy at any hint

that Trump might not
be the GOP nominee.

By LAURA KING

WASHINGTON — For
months, President Trump’s
White House has been prone
to veering off message,
sometimes wildly so. But it
was crystal clear on one
point Sunday: No one except
Trump should put up ahand
for the 2020 GOP presi-
dential nod.

Vice President Mike
Pence denied that he was
considering a run for the
presidency the next time
around, issuing a statement,
the vehemence of which
underscored how sensitive
the White House is to any
questioning of whether
Trump will seek a second
term.

In what appeared to be a
coordinated message, the
White House also hit back
Sunday at a report in the
New York Times that de-
scribed steps Pence and
some GOP lawmakers have
taken that could position
them for presidential bids.

Pence went so far as to
call the newspaper’s report
“disgraceful and offensive.”

“The American people
know that I could not be
more honored to be working
side by side with a president
who is making America
great again,” the vice presi-
dent said, invoking Trump’s
2016 campaign slogan.

“Whatever fake news may
come our way,” he said, re-
peating another favored
presidential phrase, “my en-
tire team will continue to fo-
cus all our efforts to advance
the president’s agenda and
see him reelected in 2020.”

Trump began fundrais-
ing for a 2020 campaign
almost immediately upon
taking office, but a reelec-
tion bid would face several

GINA FEAZZI Los Angeles Times
JERRY YOUNG, 68, inspects a blue sapphire at Inta Gems & Diamonds. His shop
is the first to be owned by Cambodians in the jewelry district of downtown L.A.

A legacy of Cambodian
oenocide: Jewelry shops

Precious gems helped
refugees build
Southland businesses,
but it’s not all glitter.

BY FRANK SHYONG

Onaspring dayin 1975, as
Khmer Rouge forces
launched a coup that would
unleash four years of geno-
cide in Cambodia, Jerry
Young grabbed a fistful of
jewels from his store and fled
for hislife.

He walked and hitched

rides to the border of Thai-
land, where he waited days
before reuniting with his
family in a camp.

“I was so scared. I ran,”
said Young, 68. “I was so
lucky.”

When they moved to the
U.S., those jewels — a few cut
rubies and sapphires — be-
came the seed funding for a
business that has become
common in Cambodian
American communities: the
jewelry store.

There are now hundreds
of Cambodian-owned jew-
elry stores across Southern
California, home to more
than 50,000 people of Cam-

bodian descent, the largest
such population outside the
Southeast Asian nation.
The stores are one of the
legacies of the Cambodian
genocide and the economic
upheaval that came with it.
About two dozen stores
are packed into a Chinatown
strip mall, and about 30
more crowd the downtown
jewelry district. Cambodian
jewelry stores line Anaheim
Street of Long Beach’s Cam-
bodia town, clusterin a Ful-
lerton strip mall and dot Or-
ange County’s Little Saigon.
Cambodian jewelers
have become well known in
[See Jewelers, A12]

potential obstacles:

He was 70 when he took
office, the oldest first-term
president to be inaugurated,
has since turned 71, and
would be the oldest second-
term chief executive were he
torunagain and winthe 2020
election.

If age is not enough of an
issue, his approval ratings
are at alow that is unprece-
dented at this point in a
presidential term.

Moreover, an increas-
ingly complex special coun-
sel investigation, looking at
whether Trump’s campaign
cooperated with Kremlin

[See Pence, A7]

LOS ANGELES
MEMORIAL
COLISEUM

FRANCINE ORR Los Angeles Times

THE OLYMPIC torch at
the Los Angeles Memori-
al Coliseum. The fabled
stadium opened in 1923.

Shaping
up L.A.
for the
(Games

As it did when it
hosted in 1932 and ’84,
the city can use 2028
as a civic barometer.

By THOMAS CURWEN

When asked to explain
the secret of Los Angeles on
the eve of the 1984 Summer
Olympics, the late poet, nov-
elist and fantasist Ray Brad-
bury broke it down, captur-
ing the ingenuous advan-
tage the city enjoyed as it
was coming of age.

“L.A.is a conglomerate of
small towns striving toward
immensity and never mak-
ing it, thank God,” he wrote.
“We have no kings, queens,
or courts, no real pecking or-
der, no hierarchies to pre-
vent those of us who care to
lean into creativity from run-
ning loose in the bigyard.”

With that creativity and
freedom, he continued, “we
have conquered the world
and don’t have enough sense
to know it. Maybe it’s just as
well. With such knowledge
comes arrogance. We are not
arrogant yet, although I de-
tect signs of it.”

More than 30 years later,
it is hard to imagine what
Bradbury would make of
last week’s announcement
that Los Angeles will host
the Olympics in 2028. The
city today is approaching
the immensity that he
seemed wary of.

Downtown, once stag-
nant and overlooked, is
thriving, its skyline ever-
evolving. The Dodgers and
Dudamel are on a roll
George Lucas is breaking
ground on a museum in Ex-
position Park. Two football
teams compete in the city’s
backyard, and a subway sys-
tem is tunneling its way
toward the sea.

What once was a blank
slate is now crowded with —
if not inhibited by — expec-
tations.

Add the Olympics to the
mix, and it is perhaps under-
standable that the reaction
has been slightly fuzzy. Los
Angeles is no longer pow-

[See Games, A10]



A4 rvonDpAY, AUGUST 7, 2017

Slos Anaeles Times

LATIMES.COM

Better TV signal, clearly from China

[Kenya, from Ai]
overhauling the continent’s
broadcast infrastructure
and beaming Chinese con-
tent into millions of homes.
It has subsidiaries in 30 Afri-
can countries, including
such war-torn states as the
Democratic Republic of
Congo and the Central Afri-
can Republic.

“Our aim is to enable ev-
ery African household to af-
ford digital TV, watch good
digital TV and enjoy the dig-
ital life,” StarTimes Vice
Chairman Guo Ziqi told Chi-
na’s official New China News
Agency in December.

But there’s a catch. Star-
Times has substantial back-
ing from the Chinese state —
and an explicit political
mandate.

China’s relationship with
Africa—for decades defined
by resource-for-infrastruc-
ture deals — is evolving, as
Africa becomes wealthier
and China’s foreign policy
objectives grow more ambi-
tious.

Beijing has invested bil-
lions of dollars into “soft
power” campaigns aimed at
convincing the world that
Chinaisacultural and politi-
cal success story. Yet beyond
China’s borders, its heavily
censored state media broad-
casts go mostly unwatched;
its newspapers go unread;
and outsiders often contin-
ue to associate China with
pollution, opacity and re-
pression.

StarTimes signals a
change in tack, one that
highlights the depth and
complexity of Beijing’s ef-
forts to win hearts and
minds — with much of that
effort now being directed at
Africa, one of the world’s
great emerging media mar-
kets.

As a digital infrastruc-
ture provider, StarTimes is
helping African states tran-
sition from analog television
— a technology akin to FM
radio, rife with snow, static
and dropped signals — to
digital, which ensures high-
quality image and sound. As
a pay-TV company, it is
stacking its networks with
pro-China broadcasts.

As both, it is materially
improving the lives of count-
less Africans, then making
China’s role in those im-
provements impossible to
ignore.

“There’s a huge ideolog-
ical element” to StarTimes’
African operations, said
Dani Madrid-Morales, a
doctoral fellow at the City
University of Hong Kong
who has researched the
company. “It’s a huge effort
to get Africans to under-
stand China. Even the selec-
tion of TV shows is very care-
fully done. It’s very specific
shows that showcase an ur-
ban China, a growing China,
a noncontroversial view of
China.”

Pang Xinxing, Star-
Times’ chief executive, who
could not be reached for
comment, has told Chinese
state media that he ex-
panded to Africa to counter
“exaggerated and biased re-

IMMANUEL MUASYA For The Times

DAVID MUGITA sells StarTimes satellite TV service in Kajiado, Kenya. StarTimes, a privately owned, Bei-
jing-based firm, has been sweeping across Africa since 2002, beaming Chinese content into millions of homes.

About this series

This is the second in a series of reports on a massive pro-
gram of Chinese investment that is reshaping Africa. Times
staff writer Jonathan Kaiman and visual journalist Noah
Fowler traveled to Ethiopia, Djibouti, Kenya and Ghana
with support from the Pulitzer Center on Crisis Reporting.
More online, including 360-degree videos, at latimes.com/

chinainafrica

ports” about China in the
Western media.

“There’s a mindfulness
among China’s leadership
that China doesn’t get fair
treatment overseas, and
something needs to be done
about it,” Madrid-Morales
said.

StarTimes established
its Kenyan subsidiary in
2012; now, it has 14 million
subscribers, accounting for
nearly half of Kenya’s pay-
TV subscriptions. Its cheap-
est package, called “Novo,”
costs about $4 per month.
Novo features a mix of Ken-
yan and Chinese channels,
including several belonging
to the Chinese state-run

broadcaster, the China
Global Television Network,
or CGTN.

Access to other interna-
tional channels, such as Al
Jazeera, France 24 and BBC
—which are more inclined to
portray China in a negative
light — costs more than
most Kenyans can afford.

In December 2016, Star-
Times launched a “pilot pro-
gram” in Kajiado “as part of
its long-term agenda” to
bring digital television to ru-
ral Kenyans, according to
the state-run China Daily.
The company gave free Star-
Times set-top boxes and
subscriptions to 120 house-
holds. Sun Zhijun, a Chinese
vice minister overseeing
propaganda and media cen-

Home Delivery and
Membership Program

For questions about delivery,
billing and vacation holds, or
for information about our
Membership program, please
contact us at (213) 283-2274 or
membershipservices@
latimes.com. You can also
manage your account at
myaccount.latimes.com.

Letters to the Editor
Want to write a letter to be
published in the paper and
online? E-mail
letters@latimes.com.

For submission guidelines,
see latimes.comy/letters.

Readers’ Representative
If you believe we have
made an error, or you have
questions about our
journalistic standards

and practices, our readers’
representative can be
reached at
readers.representative
@latimes.com, (877) 554-4000
or online at
latimes.com/readersrep.

Tours

How to contact us
(800) LA TIMES

Advertising

For print and online
advertising information, go to
latimes.com/mediakit or call
(213) 237-6176.

Reprint Requests

For the rights to use articles,
photos, graphics and page
reproductions, e-mail
reprint@latimes.com or call
(213) 237-4565.

Times In Education

To get The Times, and our
newspaper-based teaching
materials, delivered to

your classroom at no cost,
contact us at latimes.com/tie
or call (213) 237-2915.

The Newsroom

Have a story tip or
suggestion? Go to a
newsroom directory at
latimes.com/staff or
latimes.com/newstips or call
(213) 237-7001.

Media Relations

For outside media requests
and inquiries, e-mail
commsdept@latimes.com.

LOS ANGELES TIMES (ISSN 0458-3035)

is published by the Los Angeles Times,

202 W. Ist Street, Los Angeles, CA 90012
Periodicals postage is paid at Los Angeles,
CA, and additional cities.

POSTMASTER: Send address changes to
the above address.

Home Delivery Subscription Rates (all rates
include applicable CA sales taxes and apply
to most areas)

Print + unlimited digital rates: Seven-day
$15/week, $780 annually. Thursday-Sunday
$6.50/week, $338 annually. Saturday &
Sunday $4/week, $208 annually. Thursday
& Sunday $4/week, $208 annually. Sunday
$4/week, $208 annually. Monday-Saturday
$6.42/week, $333.84 annually (also
includes Sundays, except 3/26, 5/28, 9/3,
and 10/29). Monday-Friday $4.85/week,
$252.20 annually.

Print-only rates: Seven-day $814.32

Schedule a tour of our L.A. Times Store
h arch handi
facilities. Call (213) 237-5757.  ooq trot amesar O
latimes.com/store.
$Los Angeles Times

A Tribune Publishing Company Newspaper Daily Founded Dec. 4, 1881
Vol. CXXXVI No. 247

Printed with soy-based ink on recycled newsprint from wood byproducts.‘;

annually. Thursday-Sunday $502.32
annually. Saturday & Sunday $294.32
annually. Thursday & Sunday $294.32
annually. Sunday $190.32 annually.
Monday-Saturday $624 annually (also
includes Sundays, except 3/26, 5/28, 9/3,
and 10/29). Monday-Friday $520 annually.
Pricing for all subscriptions includes the
Thanksgiving 11/23 and Christmas 12/25
issues.

All subscriptions may include up to ten
Premium Issues per year. For each Premium
Issue, your account balance will be charged
an additional fee up to $3.99 in the billing
period when the section publishes. This will
result in shortening the length of your billing
period. Premium Issues scheduled to date:

LA Pets-8/27/17, NFL Preview-9/3/17, Design LA-
10/1/17, J. Gold-10/29/17, Holiday Shopping-
11/05/17, Year in Review-12/31/17. Dates are
subject to change without notice. 4 7

sorship, traveled to Kajiado
for the inaugural celebra-
tion.

By January, StarTimes
was everywhere in town —
bright orange StarTimes ad-
vertisements glowed on
schoolhouse walls, and Star-
Times  satellite dishes
sprouted like carnations
from corrugated sheet-
metal roofs.

The Kajiado project “is
being subsidized by the Chi-
nese government,” Mark
Lisboa, StarTimes Kenya’s
vice president of marketing,
acknowledged, without giv-
ing an amount.

The company “embarked
on a massive sales drive” fol-
lowing Kenya’s switch to dig-
ital TVinfrastructure in 2014,
he said; it now employs 1,100
people, most of them Ken-
yan. He added that Star-
Times will begin building an
Africa headquarters, a dub-
bing center and production
facilities within the year.
“This is just the beginning,
T'll put it that way,” he said.

China’s footprint across
Kenya spreads far beyond
access to the airwaves. As in
the rest of Africa, China has
been investing heavily in in-
frastructure. But as China’s
impact deepens, Kenyans
have often reacted with sus-
picion. They blame China for
stealing local jobs. They fear
that China — Kenya’s larg-
est creditor —is saddling the
country with unmanageable
debt, and that Chinese infra-
structure projects are en-
dangering the country’s
pristine national parks,
some of the world’s most bio-
diverse.

Inlate May, a Kenyan del-
egation signed a $2-billion
dealwith a Chinese firm fora
1,050-megawatt coal-fired
power plant about 13 miles
north of Lamu Old Town, a
UNESCO World Heritage
site and the oldest Swahili
settlement in East Africa.
Critics say the project could
pollute the air, damage fish-
ing grounds and push hun-
dreds of residents off their
land. Locals were outraged
that the Chinese company,
China Power Global, would
import 40% of workers on
the project from China.

Lamu residents have
staged silent protests,
marching through the town
bearing anti-coal placards,
and though the Kenya Na-
tional Environment Man-
agement Authority signed
off on the project last year,
the plant’s fate remains un-
decided.

To get a sense of what’s at
stake for Chinain Kenya, vis-
it Nairobi National Park, a
pristine nature preserve in
the capital city’s shadow,
where zebras graze against a
backdrop of skyscrapers.

China provided most of
the funding, in loans and in-
vestment, for a $3.8-billion
railway joining Nairobi and
the Kenyan port city Mom-
basa, 380 miles away — part
of which will cut through the
park. The line opened in
June; its high concrete pil-
lars rise like a mirage from
the dry, yellow savannah.

The new train will travel
at an average of 74 mph, cut-
ting transportation time be-
tween the two cities from
about 10 hours to five; it will
transport 22 million tons of
cargo per year. Ultimately, it
could anchor a Chinese-
backed rail network stretch-
ing into South Sudan,
Uganda, Rwanda and Bu-
rundi, where transportation
networks are now rudimen-
tary, consisting mainly of di-
lapidated roads and remote
airstrips. Improved access

to ports could improve trade
and open markets.

But critics in Kenya say
the railway is overpriced,
costing a fifth of the national
budget, and could put Kenya
in debt for generations —
90% of the project was
funded through loans from
the Export-Import Bank of
China, often known simply
as China ExIm Bank.

Some of the deliber-
ations with government offi-
cials over the project hap-
pened behind closed doors,
drawing accusations of cor-
ruption —thoughnoonehas
offered much beyond suspi-
cion.

“In my opinion, the [rail]
project is one of the biggest
scandals ever witnessed in
Kenya,” Kenyan politician
Joshua Odongo Onono
wrote in a commentary last
year. “May God have mercy
onus.”

Environmentalists have
raised a loud alarm about
the rail line’s effect on wild-
life. The flurry of initial con-
struction is thought to have
led to the deaths of 10 ele-
phants. Several lions es-
caped from the park — one
of which died — and some
have blamed that, too, on
the construction activity,
though that’s less clear.

Protesters gathered out-
side the Chinese Embassy in
Nairobi, chanting, “ExIm
China, respect our laws!”

“It’s heartbreaking,” said
Paula Kahumbu, the Nai-
robi-based CEO of the con-
servationist organization
WildlifeDirect. “We’re con-
cerned that if they can get
away with this in the capital
city, God knows what could
happen elsewhere.”

The controversies were
barely reported by Chinese
news outlets in Kenya.

Those reports have
tended to focus on the rail
line’s efficiency, economic
benefits and ambition. “The
line is expected to speed up
the transformation of the

Eastern African region as a
whole,” reported CGTN in
September.

Kevin Otiende, a former
employee in CGTN’s Nairobi
bureau, said that its Kenyan
journalists had little say over
what ultimately went on air.
“I felt personally, there was
no freedom of expression,”
he said. “Everything had to
be nice. And anything that
was not perceived to be cor-
rect was immediately
killed.”

Chinese business advo-
cates paint Beijing’s media
investments as a win-win for
Chinese investors and Afri-
can consumers —and anim-
portant prerequisite to Chi-
na’s ongoing ambitions on
the continent.

Huang Hongxiang, the
Nairobi-based founder of
China House Kenya, which
provides consulting services
to Chinese companies in the
country, said that if China
does not take steps to im-
prove its image in Africa,
“there will be conflicts
sooner or later resulting
from misunderstandings.”

“Why would China want
to do the railway? Of course
it’s because it’s beneficial to
China’s economy and Chi-
nese companies, and to
China-Africa relations,” he
said. “Between China and
Africayouhave alot of mate-
rial exchange — the railway,
and so on. But people-to-
people exchange really isn’t
enough.”

How much impact China
is achieving through its me-
diainvestments remains un-
clear. Experts questioned
whether Kenya’s StarTimes
subscribers, while benefit-
ing from StarTimes’ signal
quality, were actually watch-
ing Chinese shows.

Linus Kaikai, chairman
of the Kenya Editors Guild
and a manager at the Nai-
robi-based National Media
Group, said Kenyan audi-
ences have been shifting
away from foreign content
for years, as local shows
grow more popular. To most
Kenyans, he added, Chinese
culture carries little cachet.

“Kenyans have been
separating and placing — ifI
can put it this way — a Chi-
nese wall between infra-
structure and culture,” he
said. “Kenyans don’t see
[China] as a model in the
space of democratic or polit-
ical processes. But they see
it as a very, very good model
when it comes to economic
growth.”

David Mwangi, owner ofa
small shop in Kajiado, said
he haslearned to appreciate
Chinese news reports. “BBC
is shallow. But [CGTN] has
more, a lot of African stuff,”
he said. “I thought China
was a small country, but now
Iknow it’s a big country with
alot of technology and infra-
structure.

“China is improving a
lot,” he continued, glancing
at his TV. He paused, briefly.

“China has conquered
Kenya,” he said.

jonathan.kaiman
@latimes.com
Twitter: @JRKaiman

This story was reported

.‘ with a grant from the
Pulitzer Center on
Crisis Reporting

Tourists arrested for Nazi salute

Two Chinese men are
the latest visitors to
learn the gesture is
verboten in Germany.

By ERIK KIRSCHBAUM

BERLIN — Two Chinese
tourists discovered the hard
way that giving the outlawed
“Hitlergruss” or Nazi
salute — in front of the
Reichstag building in Berlin

I
FOR THE
RECORD

If you believe that we have
made an error, or you have
questions about The Times’
journalistic standards and
practices, you may contact
Deirdre Edgar, readers’ rep-
resentative, by email at
readers.representative@

latimes.com, by phone at
(877) 554-4000, by fax at (213)
237-3535 or by mail at 202 W.
1st St., Los Angeles, CA
90012. The readers’ repre-
sentative office is online at
latimes.com/readersrep.

isnolaughing matterin Ger-
many.

The two men, ages 49 and
36, were quickly detained af-
ter police spotted them tak-
ing pictures of each other in
front of the country’s most
popular tourist spot Sat-
urday while giving the stiff-
armed “Heil Hitler” greeting
that is illegal in Germany
and punishable by up to
three yearsin jail.

The tourists, who were
released after posting a total
of $1,200 in bail set by a local
judge, were the latest in a
long line of foreigners to run
afoul of the strict laws out-
lawing not only the Hitler
salute but all Nazi symbols.

The Nazi Party is banned
in Germany. Its symbols,
such as the Hitler salute and
swastika, and imagery can
be used only for teaching, in
films or historical research,
or in documentaries or films
satirizing the Nazis.

Two British tourists were
detained last year for the
same offense as the Chinese
tourists near the Reichstag,
and a 30-year-old Canadian
tourist from Quebec had to
post $170 bail for performing
the Hitler salute for a picture
of himself taken by a Ger-
man woman at the same lo-

cale in 2011. Scores of police
and countless security cam-
eras monitor the Reichstag
building around the clock.

“We definitely treat this
and all similar such cases as
a serious violation of the
law,” said Patricia Braemer,
a spokeswoman for the
Berlin police. “The law ban-
ning the use of symbols that
violate the constitution ap-
plies not only to Germans
but to everyone in Germany.
Anyone coming here ought
to know and respect the
country’s customs.”

Although Germans learn
extensively about the hor-
rors of Nazi leader Adolf
Hitler, the Third Reich and
the Holocaust in school and
through the media, some
Germans also get into trou-
ble for flashing the Hitler
salute in public — thinking
at first it is just for a laugh or
alighthearted provocation.

Two high school students
from the northern city of Ro-
stock were charged with dis-
playing Nazi symbols for giv-
ing the Hitler salute on a
class trip to a history muse-
um in Berlin this year.

They took pictures of
each other giving the salute
while standing in front of
posters at the museum

showing Hitler and his prop-
aganda minister, Joseph
Goebbels. When their teach-
ers discovered the pictures,
they made the students de-
lete them from their phones.
But the school’s principal
later turned the students
over to police.

“There are surely a lot
more people around who
give the Hitler salute than
the police see,” Braemer
said. “But the penal code is
valid for everyone, and when
we see it, we respond accord-
ingly.”

Some German police offi-
cers have also shown they
are also not immune to try-
ing to make inappropriate
Nazi jokes.

One Berlin police officer
assigned to guard the
British Embassy was sus-
pended in 2004 after he gave
a fellow officer the salute at
the start of his shift and
shouted, “Heil Hitler.”

In 2007, a Berlin man who
taught his dog Adolf to give
the “Hitlergruss” on com-
mand — the German shep-
herd raised its right paw —
was sentenced by a local
court to five months in jail.

Kirschbaum is a special
correspondent.



