
Retreating 
from theWorld

Former foreign correspondent Colin McMahon oversees the international news report for the Chicago Tribune and six other Tribune Co. newspapers.

t
o

r
i s

o
p

e
r

In the face of heightened 
globalization and with the 
U.S. engaged in two wars, 
many mainstream news 
organizations have turned 
their backs on foreign 
news. Newspapers and 
television networks alike 
provide much less of it. 
Many outlets have shut-
tered overseas bureaus. 
But a handful of promis-
ing startups offer some 
hope for the future.

By Jodi Enda



15Winter 2010

Retreating 
from theWorld

During more than two decades at the Chicago 
Tribune, Colin McMahon reported from bureaus in Mexico 
City, Moscow, Baghdad and Buenos Aires. He served as foreign 
editor, directing a cadre of correspondents as they covered the 
invasion of Iraq, the war in Afghanistan, the Palestinian upris-
ing. He was dispatched to Jerusalem for six months. It was 
a heady life of globe-trotting that not only allowed him to be 
a witness to history, but to bring stories from the far corners 
of the globe home to readers in America’s third-largest city, 
readers who live in Chicago’s distinctively ethnic neighbor-
hoods, who often have intensely close ties to far-flung places 
and who might not get such a rich diet of news—breaking or 
enterprise—were it not for Colin McMahon.

Now McMahon goes by the title of “national content editor.” 
Once again he oversees the Tribune’s foreign news operation. 
This time, however, McMahon does not direct a staff of foreign 
correspondents.

The paper has none.
The Chicago Tribune, like many other newspapers, elimi-

nated its storied foreign bureaus during the last decade’s 
repeated rounds of belt tightening. Instead of overseeing 
reporters in the field and helping to shape articles that will 
form a unique international report, McMahon runs a desk that 
receives foreign and national stories from the Tribune’s larg-
est sister paper, the Los Angeles Times. His staff then picks 
some of those stories, edits them, trims them if need be and 
places them alongside wire service reports to create nation/
world “modules” for the Chicago Tribune and six other Tribune 
Co. papers.

“We take the content and we edit it here and add info-
boxes, graphics and other material,” McMahon explains. “So 
we are the central editing and design house for seven Tribune 
Company newspapers. We send it fully designed. They drop  
it in.”

Each day, McMahon feeds three to five foreign stories 
in prefab modules to the Tribune, the Baltimore Sun, the 
Orlando Sentinel and Fort Lauderdale’s Sun-Sentinel—all of 
which used to have foreign bureaus—as well as the Hartford 
Courant, the Morning Call in Allentown, Pennsylvania, and 
the Daily Press in Newport News, Virginia. Rarely do any of 
those stories land on a front page. That would complicate the 
module. If he has big news, McMahon creates a refer, a poten-
tially sizable box that summarizes the story on page one and 
directs interested readers to the appropriate page inside.

Modules. Content editor. Central editing and design house. 
Intentionally or not, Tribune Co. has hit upon the perfect words 

to describe a modern, industrialized, assembly line approach to 
foreign (and sometimes national) news. And while the chain’s 
particular method of providing identical pages for a variety of 
papers might not be the national norm, its pared-down vision 
of foreign reporting is.

Eighteen newspapers and two chains have shuttered every 
one of their overseas bureaus in the dozen years since AJR 
first surveyed foreign coverage for the Project on the State of 
the American Newspaper (see “Goodbye, World,” November 
1998). All but two of them eliminated their last bureau some-
time after 2003, the year the United States invaded Iraq and 
the last time AJR conducted the survey. Many other papers 
and chains reduced their coterie of foreign correspondents, 
meticulously choosing which bureaus to close. What’s more, an 
untold number of regional and local papers have dramatically 
decreased the amount of foreign news they publish. Television 
networks, meanwhile, slashed the time they devote to foreign 
news and narrowed their focus largely to war zones. 

Remarkably, NPR is the only mainstream media organiza-
tion that serves up a heartier foreign report, with more bureaus 
and correspondents than in the past, to a chiefly American-
based audience, according to the survey. While Bloomberg 
News also has opened more foreign bureaus, a majority of the 
terminals where their stories appear are overseas. The “big 
four” national newspapers—the Wall Street Journal, New York 
Times, Washington Post and Los Angeles Times—all continue 
to have vibrant foreign reports, though each has closed some 
foreign bureaus in recent years.

As the mainstream media steadily retrench, a mix of start-
ups has stepped in to help fill the news vacuum. With fellow-
ships, grants and freelance contracts, new entries into the 
foreign-news business are providing alternatives for journal-
ists intent on reporting from overseas, for editors who need 
to augment their reports and for readers looking to supple-
ment the now-limited offerings of newspapers and television 
stations.

There is no pretending they can completely make up for 
the formerly dynamic coverage in many national and regional  
outlets. 

In closing all their outposts abroad, a number of news-
papers—most notably the Boston Globe, Newsday, the 
Philadelphia Inquirer and some Tribune Co. papers—put an 
end to long, much heralded traditions of delivering foreign news 
in their own way to their own readers, of covering patches of 
the globe that their audiences had a particular, sometimes sin-
gular, interest in. They covered breaking news and big stories, 

This article was funded by a grant from the Open Society Institute.

t
o

r
i s

o
p

e
r

Photography by Roy Karten and Tori soper



16 American Journalism Review

to be sure. But, perhaps more often, correspondents from these 
papers were ahead of the news or off it completely, telling sto-
ries about interesting people, places and customs that you just 
couldn’t read anywhere else.

They had passports. They wandered. And they took their 
readers with them.

Many editors say that kind of reporting was a luxury. Now, 
with some noteworthy exceptions, it is a relic, gone the way 
of paper tape and the pica pole. Unlike those artifacts of days 
past, foreign bureaus were not replaced by new technology. 
They were not replaced at all.

Colin McMahon and his counterparts across the country 
have learned to make do. Rarely do they contend they are 
doing more with less, the can-do mantra of the early years of 
budget cuts. They merely do the best they can.

McMahon is one of the lucky ones. He has his pick of sto-
ries produced by L.A. Times foreign correspondents and relies 
less on wire services than his counterparts at many midsize 
papers. He might not have his own staff of reporters, but most 
readers are unlikely to know the difference. It could be worse.

“I’m happy with a lot of the things that we do,” McMahon 
says. “I’m happy with this approach. It’s easy for the reader 
and it makes a lot of sense for the new reality.

“I’m not happy with the new reality, though. I think this is 
the best solution, but I wish it were 2004 again, when I was 
a foreign correspondent. I don’t think there’s anybody at this 
newspaper, including the editor, who wouldn’t want 13 foreign 
correspondents.” 

 Jon Sawyer was less accepting of the “new reality.”
Sawyer had long been the Washington bureau chief for the 

St. Louis Post-Dispatch, but he made his name reporting and 
writing major projects from distant shores. By his count, he 
traveled to five dozen countries, many more than once and for 
weeks at a time, during three decades as a newspaper reporter.

“There were a number of big, regional papers that were 
determined to have their own voice and report on global 
issues,” Sawyer recalls now. “That was changing, and changing 
quite rapidly, in the early 2000s.”

The swift decline and, in some cases, wholesale disappear-
ance of original foreign reporting at some of the nation’s pre-
mier papers created a yawning journalistic void. Increasingly, 
big-city newspapers relied solely on wire services to provide 
foreign news. Space tightened again and again. Local, local, 
local became louder, louder, louder. No longer did papers have 
the space to run fascinating yarns about how people lived in 
remote, little-known villages thousands of miles away. They 
barely had the staff necessary to cover their own backyards. 
Neither did they have the resources to develop foreign stories 

that were not only interesting but also important—stories 
that might explain a culture or a country in ways that either 
foretold or underscored key global developments in places like 
Pakistan, China or Congo.

So when the Pulitzer family sold the Post-Dispatch and 13 
other newspapers to Lee Enterprises in 2005 (see “Lee Who?” 
June/July 2005), Sawyer—fresh from reporting in the Middle 
East—decided to chart a new course. He asked Emily Rauh 
Pulitzer, the wealthy widow of newspaper magnate Joseph 
Pulitzer Jr., for seed money to allow him to build a program 
that would support the kind of international stories the Post-
Dispatch and other papers seldom would produce.

The idea, Sawyer says, was to help finance reporters—young 
Jon Sawyers, if you will—who would go overseas for weeks at 
a time and produce in-depth projects for regional newspapers 
and broadcast outlets. His hope, Sawyer says, was that once 
reporters produced one or two such stories with help from out-
side, they would be able to make the case that their employ-
ers should pay for future projects themselves. In that way, the 
money would have a ripple effect.

Enter the nonprofit Pulitzer Center on Crisis Reporting 
(see “Funding for Foreign Forays,” February/March 2008).

Sawyer is one of a handful of journalists trying to step into 
the foreign news breach with inventive and varied upstarts. 
John Schidlovsky is another. He founded the nonprofit 
International Reporting Project to finance foreign reporting 
in 1998—when he began to witness what then was a gradual 
decline in international coverage—but has expanded and 
shifted the center’s course to meet the changing needs of jour-
nalists. A newer addition to the mix is Philip Balboni, who in 
January 2009 launched GlobalPost, a for-profit Internet ven-
ture that pays freelance reporters based overseas for regular 
submissions to its round-the-clock news report. (See “Foreign 
Affairs,” April/May 2008.) 

None of these endeavors replicates the old model of hiring 
reporters, paying them a living wage, providing them ben-
efits, sending them and their families overseas with generous 
expense accounts and housing allowances and interpreters 
and “fixers,” and dedicating prime real estate in the paper 
or on nightly newscasts to their reports. Whether those days 
are over or simply on hiatus at most media outlets is anyone’s 
guess. The new models—for-profit and non—require journal-
ists to be more resourceful and nimble to make a (frequently 
modest) living, patching together freelance gigs and travel 
grants that allow them to report from overseas.

The organizations founded by Sawyer, Schidlovsky and 
Balboni have become the beneficiaries of the great migration 
of reporters from daily newspapers. Each of their organiza-
tions has been inundated with entreaties from foreign cor-
respondents who have left the news organizations that they 
feel abandoned them or, perhaps more to the point, their read-
ers. “These are really talented people who have many years of 
working for major newspapers behind them,” says Schidlovsky. 

Retreating from the World



17Winter 2010

“They could still be working for the Los Angeles Times, the 
Chicago Tribune, the Philadelphia Inquirer, if those papers 
didn’t downsize.”

Even some reporters who remain at papers that have a for-
eign presence, including the New York Times and Washington 
Post, occasionally seek outside funding for specific proj-
ects that their papers wouldn’t otherwise undertake, say 
Schidlovsky and Sawyer. Both of their organizations, which 
underwrite individual projects, have partnered with report-
ers from large papers to produce stories with foreign datelines. 
The Washington, D.C.-based International Reporting Project 
has worked with journalists from “almost every organization 
in the country,” says Schidlovsky, himself a former foreign cor-
respondent for the Baltimore Sun.

Both the IRP and the Pulitzer Center prefer to finance 
journalists working on stories that are unlikely to be reported 
elsewhere, often in developing and under-covered parts of the 
world. The need is great. Schidlovsky says he receives 300 
applications for about 40 grants a year. Since he founded it a 
dozen years ago, he says, the program has sent 174 reporters 
overseas to a total of 92 countries, for five weeks at a time, and 
given them another four weeks to work on their projects in 
Washington. It has sent 156 senior editors to foreign countries 
for two weeks of intensive learning.

When he started the IRP, Schidlovsky intended to provide 
lengthy training—and kind of a mini-master’s degree—to 
reporters who were employed by newspapers and hoped to 
become traditional foreign correspondents. But as one paper 
after another closed foreign bureaus, he realized he needed not 
only to teach reporters how to work overseas, but to get them 
there—fast. Few applicants to his program could afford to 
spend an entire semester learning about international report-
ing. They had to just do it.

 Phil Balboni has a wholly different approach. He doesn’t 
send journalists overseas; instead, he pays reporters who have 
traveled abroad on their own dimes to write for him.

The founder and past president of New England Cable News 
(see Broadcast Views, October 2002), Balboni was dissatisfied 
with foreign news coverage long before the latest cutbacks. As 
many as four decades ago and throughout what most people 
regard as the zenith of international news, he judged the range 
and variety of stories as “modest, at best, and insufficient.” In 
2006 and 2007, he wrote a business plan for an Internet-based 
foreign news service that he hoped would make a profit and 
meet what by then had become a gaping need. Ultimately, 
Balboni raised $10 million from wealthy investors, including 
Ben Taylor, former publisher of the Boston Globe.

Nearly two years ago, Balboni and Executive Editor 
Charles Sennott—a former foreign correspondent for the 
Globe—launched GlobalPost. In October of this year, the site 
had 1,278,000 unique visitors, Balboni says.

GlobalPost produces a wide-ranging daily foreign report 
of relatively short stories written each month by 100 to 120 
reporters who have planted themselves around the globe and 
support themselves with freelance gigs. None of the writers 
will get rich working for the Boston-based enterprise, which 
pays them $250 for stories of 600 to 800 words. The 50 or 
60 reporters who are on contract to write at least one story 
a week also receive shares of stock in the privately owned 
company. Larger projects and video reports command higher 
prices, Balboni says. Despite the low pay, he says, there are 
more journalists who want to write for the Web site than it can  
accommodate.

Jon Sawyer launched the Pulitzer Center on Crisis Reporting when he saw that foreign coverage was declining at U.S. news organizations.

R
o

y
 K

a
r

t
e

n



18 American Journalism Review

“Most of the people writing for us are seasoned journalists,” 
Balboni says, reaffirming Schidlovsky’s experience. “They are 
committed to being in a place for a substantial period of time.”

Unlike the nonprofit outfits, GlobalPost earns most of its 
money through advertising. It also syndicates its content to 
newspapers, Web sites, radio stations and television networks 
in the United States and abroad, Balboni says. A third source 
of revenue is membership, which costs $2.95 a month or $29.95 
a year. Though most parts of globalpost.com can be accessed at 
no cost, the nearly 600 readers who have signed up to be mem-
bers are privy to additional content. They also get to vote, once 
a week, on a story they’d like to read. The top vote-getter then 
is ordered up from a GlobalPost reporter.

Balboni views his as an all-purpose site, with news and 
features that touch on most of the big stories going on in the 
world. He boasts that he has readers not only in the United 
States, but in almost every country in the world.

Says Balboni, “We can present a fantastic smorgasbord of 
reporting that is interesting and important but that is not on 
the agenda of AP.”

Jon Sawyer is not enamored of the smorgasbord 
approach. Smorgasbords, after all, are speedy, inexpensive 
and, well, their fare generally cools quickly.

Tall and graying, Sawyer sits with his back to a window 
six floors above Massachusetts Avenue in Washington’s chic 
Dupont Circle neighborhood. He is surrounded by mementos of 
his years on the road, photos and knickknacks from the glory 
days of late 20th century American journalism. Yet he is not 
living in the past, pining for what he (and many others) refer 
to as “the golden era.” His computer screen is evidence of his 
adroit transition to the 21st century.

Sawyer adjusts his mouse and clicks to proudly display 
project after project financed by the Pulitzer Center on Crisis 
Reporting, which in nearly five years has amassed an annual 
budget upward of $1.7 million. The center produces 50 to 60 
projects a year, far fewer than GlobalPost. That’s OK with 
Sawyer. His are stories that dig deeply into the kind of issues 
generally ignored by the mainstream media: a child bride’s 

struggles in Sudan, birth control in rural India, Maoist insur-
gents in Nepal, disappearing wetlands in China. “We’re not 
interested in covering things that are going to get covered” by 
other outlets, Sawyer says.

It’s an impressive display. Yet the center didn’t work out 
the way Sawyer planned. “Unfortunately, the pace of retreat 
from media outlets was astounding,” he says. “When I started 
the Pulitzer Center, the Post-Dispatch, the Inquirer, the big 
regional papers were what I thought would be my big plat-
form. For the most part I was wrong. They no longer have for-
eign editors. There’s no budget for freelancers. There’s no space 
in the papers.”

Like Schidlovsky at the IRP, Sawyer had to alter his 
approach. Rather than partner with regional papers, he works 
more often with more nationally focused outlets, including the 
Washington Post, The Atlantic, PBS’ “NewsHour.” He offers 
travel grants directly to journalists and works with them to 
place their stories. The grants typically run from $3,000 to 
$10,000 but are sometimes substantially larger. More than 
three-quarters of the reporters he finances are freelancers, 
Sawyer says.

That “new reality”—most of the journalists he backs don’t 
have regular paychecks—has prompted Sawyer to find ways to 
give them small stipends and to help them market their work. 
The reporters come up with ideas and submit brief proposals 
that contain budget estimates, placement plans and descrip-
tions about the long-term value of each project. That last point 
is critical: Sawyer wants stories that have a shelf life.

The Pulitzer Center also expects reporters to blog from the 
field while working on their projects. The blogs keep the Web 
site fresh and also give the center’s staff ammunition to place 
upcoming projects in traditional media outlets. That, after all, 
is the goal. Sawyer wants projects that will be published and 
reproduced far beyond the center’s Web site. So he and his full-
time staff of nine (plus four interns) peddle the stories, primar-
ily to newspapers and television outlets, which typically pay 
the reporters small amounts for their work. 

The center expands its reach with an educational compo-
nent, something Sawyer describes as part marketing, part 
journalism, part consciousness raising in the sense that it 
enhances students’ awareness of and interest in critical global 
issues. The Global Gateway program sends journalists to 
classrooms across the country to discuss their Pulitzer Center 

“We can present a fantastic smorgasbord of reporting that is interesting and 

important but that is not on the agenda of AP, ”says Philip Balboni, founder 

of the online foreign news startup GlobalPost.

Retreating from the World



19Winter 2010

Shrinking Foreign Coverage

To get a sense of the amount of foreign news in U.S. newspapers, 
AJR selected two papers from each of the four Census-designated 
regions of the country: the Northeast, Midwest, South and 
West. We then randomly selected seven dates between January 
and June, making sure to include each day of the week. Using 
microfilm and hard copies, we looked through the entire edition 
of each newspaper and counted the number of foreign stories. 
Foreign stories included hard news, features, editorials, columns 
and, generally, travel stories. We included stories with domestic 
bylines if they focused on foreign events or issues.

The papers we chose were the Philadelphia Inquirer, 
Providence Journal, St. Louis Post-Dispatch, Cincinnati  Enquirer, 
Tampa Tribune, Dallas Morning News, Fresno Bee and Portland’s 
Oregonian.

The findings? A drastic decline in the amount of foreign news. 
Over the past quarter-century, foreign news in the dailies exam-
ined by AJR fell by 53 percent, with the largest drop coming in  

 
 
 
the St. Louis Post-Dispatch.  That paper printed three-fourths 
fewer foreign stories in 2010 than in 1985. The Dallas Morning 
News had the smallest drop in foreign stories among the eight, 
printing one-fifth fewer.  

The percentage of staff-produced foreign stories in the eight 
papers also fell sharply, from 15 percent in 1985 to 4 percent  
in 2010. 

When newspapers printed foreign news in 1985, they were 
more likely to go longer, with stories more than 400 words out-
numbering shorter pieces by nearly two to one. And although 
this year’s foreign stories were still more likely to be longer, the  
ratio narrowed.

Foreign news never played a starring role on the front page 
of these dailies. In 1985, 9 percent of foreign stories appeared on 
page 1, compared with only 6 percent in 2010.

Research for this chart was conducted by Priya Kumar.

Retreating from the World

1985	 Total	E ditorials	L ess than	 More than	S taff-written	O ther	P age 1 	N otes
	 Stories	 and Op/Eds	 400 words	 400 words		  sources

Philadelphia Inquirer	 101	 12	 30	 71	 26	 75	 15	
Providence Journal	 75	 16	 26	 49	 13	 63	 7	 *�One story listed  

staff and wire services
St. Louis Post-Dispatch	 92	 20	 47	 45	 15	 76	 8	 *�One story had no byline, 
								          so unsure of source
Cincinnati Enquirer	 57	 12	 27	 30	 7	 51	 5	 *�One story listed staff  

and wire services
Dallas Morning News	 75	 11	 34	 41	 18	 57	 6	
Tampa Tribune	 96	 18	 27	 69	 4	 93	 8	 *�One story listed staff  

and wire services
The Oregonian	 115	 11	 27	 88	 11	 104	 8	
Fresno Bee	 78	 13	 36	 42	 8	 70	 6	

TOTAL	 689	 113	 254	 435	 102	 589	 63	

2010								      
								      
Philadelphia Inquirer	 62	 4	 16	 46	 2	 60	 6	
Providence Journal	 38	 8	 16	 22	 2	 36	 0	
St. Louis Post-Dispatch	 24	 5	 6	 18	 3	 21	 4	
Cincinnati Enquirer	 33	 3	 18	 15	 0	 33	 0	
Dallas Morning News	 59	 0	 31	 28	 4	 55	 6	
Tampa Tribune	 33	 2	 25	 8	 1	 32	 1	
The Oregonian	 41	 2	 10	 31	 2	 39	 1	
Fresno Bee	 31	 1	 13	 18	 0	 31	 1	

TOTAL	 321	 25	 135	 186	 14	 307	 19	



20 American Journalism Review

projects with middle school, high school and university stu-
dents. In some cases, the journalists mentor students who are 
working on video projects of their own. In others, they help 
teachers draw links between global and local issues. The goal 
is to build a larger audience for international news, now and 
for the future, and to provide the reporters with additional 
income in the form of honoraria.

The Pulitzer Center, born five years ago out of one man’s 
desire to salvage the kind of international reporting that his 
newspaper used to pursue, has financed the projects of 180 
journalists and worked to place them in outlets all over the 
country. It is but one response to the “new reality,” one way to 
try to bridge the foreign news gap. 

“Things are lost,” Sawyer says, “and things are gained.”

 A common refrain among editors whose papers 
have cut foreign reporting is that not only is it outrageously 
expensive, it can—thanks largely to the Internet—be found 
elsewhere. In other words, not all that much is lost.

“There are still a lot of places where you can read that 
kind of coverage,” says Arnie Robbins, editor of the St. Louis 
Post-Dispatch, whose paper seldom sends reporters overseas 
anymore—just as Sawyer foresaw. “You can read it all online. 
So even though there are fewer voices out there, it’s more  
accessible.”

But in the next breath, Robbins points to one of the flaws in 
that line of thinking: “Many editors would say—I would say—
we’re concerned about the lack of voices in foreign coverage. 
When you have fewer voices, you’re concerned not about the 
accuracy, but the context.”

It’s true that anyone eager to read anything about nearly 
anyplace in the world can do so online. If your local paper 
doesn’t carry enough foreign news to satisfy you, you can 
read the New York Times, either in the flesh or on the Web. 
Or the Washington Post, or the Los Angeles Times or the Wall 
Street Journal or one of several specialized publications, such 
as Foreign Policy. You can peruse globalpost.com or pulitzer-
center.org or internationalreportingproject.org. You can go to 
the Web sites of countless international policy foundations 
and nonprofits, international institutes and university pro-
grams and read what their experts are up to. And you can 
read oh-so-many foreign newspapers, conveniently trans-
lated into English by high-tech wizardry. Foreign news really  
does abound.

If you look for it.
But how many people do that?
W. Joseph Campbell, a former foreign correspondent who 

teaches international journalism and media at American 
University, says many people don’t go the extra length to seek 

out foreign news if it’s not in front of them, either on the front 
page of their newspaper or on the nightly TV newscast. They 
take the easy route; they go “news-less.”

“If you really are enthralled by, fascinated by, a particular 
topic internationally, it’s easier than ever to find good, solid 
reporting,” Campbell says. However, he continues, “You’re more 
likely to find a serendipitous story, one you weren’t looking for 
but find compelling, in a newspaper than online.”

In other words, people who are especially engaged by 
another country or steeped in an international issue can and 
will find lots of stuff about it if they look online. The casual 
newspaper reader or television viewer, on the other hand, the 
person who doesn’t Google Phnom Penh or Nairobi or nuclear 
nonproliferation, is less likely to trip across a story that catches 
his or her eye, less likely than before to accidentally discover 
something new and interesting about a place. Less likely to 
come upon that old-fashioned yarn.

And there are consequences.
The Internet, says Leslie H. Gelb, president emeritus and 

board senior fellow of the Council on Foreign Relations, is 
“no substitute” for solid, in-country reporting by experienced, 
unbiased journalists. Foreign reporting, he says, is essential 
to an informed electorate as well as to the development of  
foreign policy.

“You can say, ‘What the devil difference does it make?’ The 
difference that it makes is that the United States is still the 
most important country in the world,” says Gelb, formerly a 
reporter and editor for the New York Times and a senior offi-
cial for the State and Defense departments. “Even China will 
say that America is the leader on any international issue. 
The interested public in America absolutely has to have reli-
able information about what’s going on in all those countries. 
Otherwise, our leaders do dumb things, and the American peo-
ple never know about it. It’s just that important.

“Just look at getting into Iraq or into Afghanistan,” he 
says. “There were very few people who knew these countries 
who could tell us what it would be like once the boots were on 
the ground there, what we would be running into. We devel-
oped that capacity after the fact.…You need reporters on the 
ground who know those places who can do the reporting. It’s 
very unlikely to come from papers in those countries. That’s 
not their tradition, particularly in Asia.”

Stephen Hess, senior fellow emeritus at the Brookings 
Institution, is of the same mind. It is a “great tragedy,” he says, 
when news outlets close their foreign bureaus. Even the orga-
nizations that still send reporters overseas often concentrate 
almost exclusively on war coverage. “Take away places where 
Americans are fighting, and it’s even more pathetic a picture,” 
Hess says.

Indeed, an AJR report in the summer of 2002 revealed that, 
after the terrorist attacks of the previous year, newspapers 
beefed up their foreign coverage, sent more reporters abroad 
and devoted more space to international stories than at any 

Retreating from the World

R
o

y
 K

a
r

t
e

n



21Winter 2010

time since the Cold War.
“The two stories dominating the foreign report, Afghanistan 

and the Middle East, are certainly filled with bombs and disas-
ter. Those two stories are eating most of the space allotted for 
foreign news, even if that space has increased somewhat since 
the attacks on the World Trade Center and the Pentagon,” 
Stephen Seplow wrote more than eight years ago (see “Closer 
to Home,” July/August 2002). “Those caveats aside, there does 
seem to be a new acceptance of the notion that what happens 
abroad affects local readers as residents of the world’s most 
important country. It deserves good play. And more space 
should be devoted to it.

“How long will this last?” Seplow asked. “The general con-
sensus: The appetite for foreign news will remain hearty for 
some time; it will slowly dissipate, but it is not likely to become 
anemic again in the foreseeable future.”

In hindsight, those post-9/11 years appear to have been  
a blip.

Just six years after that story appeared in AJR, the Project 
for Excellence in Journalism reported in July 2008 that inter-
national news was “rapidly losing ground at rates greater 
than any other topic area.” According to the PEJ report, “The 
Changing Newsroom,” 64 percent of newsroom executives said 
that in the previous three years, their papers had reduced the 
amount of space apportioned to foreign news. And 46 percent 
said they set aside fewer resources to cover foreign stories. 
Just 10 percent considered foreign coverage “very essential,” 
the report said.

During the Cold War, newspapers and television stations 
saw a distinct need to cover foreign news, particularly from the 
Soviet Union and Europe, Hess says. When the Iron Curtain 
ceased to exist about two decades ago, “that was a good excuse 
for cutting back,” he says. 

Airtime on the three major networks illustrates the shift. In 
1989, the year the Berlin Wall fell, ABC, CBS and NBC devoted 
a combined 4,828 minutes to international news, according to 

a tally by the Tyndall Report, which monitors network broad-
casts. By 2000, after more than a decade of steady decline, the 
three networks aired only 2,127 minutes of international news 
during newscasts that totaled between 14,500 and 16,000 min-
utes, the Tyndall Report says.

Foreign coverage by the networks increased with the ter-
rorist attacks in 2001, and reached a peak in 2006, with 3,059 
minutes of international news. Last year, despite the United 
States’ involvement in two wars, the networks allotted only 
2,070 minutes to foreign news—less than they had during the 
relative calm of 2000.

During the first 10 months of 2010, coverage has increased 
somewhat, to 2,247 minutes. Andrew Tyndall, publisher of 
the report that bears his name, attributes the uptick this 
year to two events: the Haitian earthquake and the rescue of  
Chilean miners.

Not only are the networks devoting less time to foreign 
news, the reports they do air emanate less often from their 
bureaus and more frequently from reporters who parachute 
in to cover specific stories. This doesn’t bother Tyndall, who 
attributes the shift to improved technology and travel, which 
make it easier for reporters both to move around the globe and 
to transmit stories than in decades past.

“If you’re going to cover Haiti, does it matter if you’re send-
ing someone from the Mexico City bureau or from Miami?” 
Tyndall asks. “You send them down to Chile, does it really mat-
ter what airport they left from to get there? Even in the heyday 
of foreign news coverage, there were vast areas of the world 
where they didn’t have a bureau.”

For the past few years, NBC has dedicated more time to 
international news than its competitors. In 2009, for instance, 

Shuttered Bureaus

The following newspapers and newspaper companies 
have eliminated their foreign bureaus since AJR began  
a series of surveys of international coverage in 1998.

• Baltimore Sun
• Boston Globe
• Boston Herald
• Chicago Tribune
• Copley Newspapers
• Cox Newspapers
• Ft. Lauderdale’s Sun-Sentinel
• Fort Worth Star-Telegram
• Miami Herald 
• Newark’s Star-Ledger

• New Orleans’ Times-Picayune
• New York Post
• Newsday
• Orange County Register 
• Orlando Sentinel
• Philadelphia Inquirer
• St. Petersburg Times
• San Francisco Chronicle
• San Jose Mercury News
• Washington Times

Retreating from the World

Roy Gutman, McClatchy’s foreign editor, considers the sharp falloff  

in international news in the U.S. media “really tragic.”

R
o

y
 K

a
r

t
e

n



22 American Journalism Review

NBC’s newscasts included 722 minutes of international news, 
compared with 664 and 686 for ABC and CBS, respectively, 
Tyndall reports. Still, that’s a far cry from the 1,490 minutes of 
international news that NBC aired in 1989.

Alexandra Wallace, an NBC News senior vice president, 
says things started to change about four years ago, for two rea-
sons: The ad market softened and technology allowed report-
ers “to do more with less.”

“I hate to use such a business-y term, but we right-sized our 
organization,” Wallace says.

She acknowledges that the right-sizing has come at a 
time when Americans’ involvement in foreign countries has 
increased, not only because the nation is caught up in two 
wars, but because of the global economy and the Internet. “I 
think the population is engaged in the rest of the world in a 
way that it probably wasn’t before,” she says. “This generation 
is absolutely global. Their Facebook friends are in Dubai.”

But how much does NBC report on Dubai? If you search 
several NBC Web sites, you might come up with a clip on the 
world’s tallest building, which opened there in early 2010. 
You’d be hard-pressed to learn much else about the emirate.

No matter how much editors and producers say they value 
foreign news, statistics show that they don’t value it enough to 
bestow the kind of time or space to it that they did in the past. 
The Tyndall Report illustrates the decline among television 
networks. An AJR analysis of eight regional newspapers shows 
a similar drop in that medium. Consider: On seven days in 
1985, the Cincinnati Enquirer, Dallas Morning News, Fresno 
Bee, Philadelphia Inquirer, Providence Journal, St. Louis Post-
Dispatch, Tampa Tribune and Portland’s Oregonian collec-
tively published 689 foreign stories, editorials and op-eds (see 
“Shrinking Foreign Coverage,” page 19). On seven days this 
year, the same papers printed just 321 such pieces. In 1985, 
102 of the stories—almost 15 percent—were staff-written; this 
year, only 14—or 4.3 percent—of them were.

“Some of it is hard to measure,” says American University’s 
Campbell, “but it’s a real loss.”

 There are three approaches to foreign reporting: Don’t 
do it (use the wires), do it sporadically (parachute in) or do it 
all the time (maintain bureaus).

Roy Gutman is an avid all-the-timer.
Gutman was based in Bonn, Germany, as Newsday’s 

European bureau chief in 1992 when, during a trip to the for-
mer Yugoslavia, he first heard the term “ethnic cleansing.” He 
spent months in the region ferreting out a story that would 
horrify the world: Bosnian Serbs had set up a network of con-
centration camps, where they imprisoned, beat, starved and 
murdered Muslims. With the endorsement of top state officials, 

whole villages were deported and women systematically 
raped.  Gutman’s work in 1992 and 1993 prompted the clo-
sure of some of the worst camps, and the United Nations High 
Commissioner for Refugees credited him with saving 5,000 to 
6,000 lives. 

“If Newsday had not let me follow my nose in the Balkans, 
I’m sure that the ethnic cleansing, genocide, would have been 
reported, but who knows when, how, to what degree and to 
what extent it would have been a clear-cut story instead of ‘on 
the one hand, on the other hand,’ ” Gutman says now.

Working in a bureau and getting to know a country or a 
region of the world enable reporters to pick up on things that 
outsiders—even seasoned journalists (and former foreign cor-
respondents) who parachute in for days or weeks—would be 
much less likely to learn, he says. When you cover city hall or 
the police department or county courts, you go there day in 
and day out, get to know the terrain, learn the issues, develop 
sources, become a presence. Covering a piece of the world is 
like covering any other beat—writ large. You have to do basic, 
shoe-leather reporting. You have to get to know the place, the 
people, the pulse.

Unfortunately, Gutman says, very few newspapers spend 
the time or money to get to know the world anymore. They 
have downsized so much that if they have foreign bureaus 
at all, they tend to be in war zones, places where the story is 
obvious and, to a great extent, dictated by government actions. 
Fewer reporters from fewer news outlets have time to get off 
the beaten path, to do what Gutman did when he followed his 
nose—and uncovered human atrocities. 

“It’s so sad,” he says. “American journalism, it seems to me, 
when applied to the world, has done exceptionally good work, 
and it’s vital for the American public and for the democracy. 
And to be pulling back as we are having to is more than hurt-
ing, it’s really tragic.”

Newsday, which Tribune Co. sold to Cablevision in 2008, no 
longer has foreign correspondents. Top editors did not return 
repeated phone calls for this story, and a spokesman said no 
editor was available for comment. The paper won four Pulitzer 
Prizes for international reporting between 1985 and 2005. 
One, in 1993, went to Gutman. 

Gutman now serves as foreign editor for McClatchy, work-
ing from its Washington bureau. In the four years since he 
accepted that job, his budget has been halved. “We’ve had to 
shrink almost every year,” he says.

Gone are McClatchy bureaus in Jerusalem, Berlin, Nairobi, 
Moscow, Tokyo and Rio de Janeiro. “Baghdad went from 
being a very expensive and major operation to a pared-down 
operation” in which McClatchy this year shared a correspon-
dent with the Christian Science Monitor, Gutman says. (The 
partnership ends January 1.) There was some good news: 
McClatchy opened bureaus in Kabul and Mexico City and has 
maintained those in Beijing and Cairo. The chain uses string-
ers to cover Jerusalem and Islamabad.

Retreating from the World



23Winter 2010

“I’m excited for what we still have. I’m depressed for what 
we’ve lost,” Gutman says. “Literally, you don’t want to lose any-
thing. You need to be everywhere. We’re not covering Europe 
or Russia right now, which is egregious. It’s not as important a 
story to America right now as Mexico or Afghanistan, but big 
things happen there.

“What we’ve done is reduce ourselves, in a sense, to a 
series of war bureaus as kind of an irreducible minimum, plus 
Beijing,” he says. “If you have to do a triage, those are places 
you cannot leave. But there’s all the rest of the news that we’re 
not covering the way that we’d like to.”

Although he admires some of the stories produced by 
organizations like the Pulitzer Center and the International 
Reporting Project, Gutman doesn’t think they adequately fill 
the void. To really sense what’s going on in a region, to catch 
the nuance and notice trends, you have to be in-country, he 
avers.

“Some of the projects coming out of there are absolutely 
first class,” Gutman says. “But they are projects. You wouldn’t 
be able to spot the shift in Pakistan policy in the tribal areas 
based on a three-month project. And that’s the test. What are 
the turning points?…You have to follow your nose.”

As Gutman sees it, there are two major impediments to for-
eign coverage: money and interest. Maintaining a bureau costs 
hundreds of thousands of dollars a year in correspondents’ 
salaries, rent and supplies, money for local staff and $4,000 
or $5,000 a month in travel expenses, he says. Even if you can 
afford the upfront expenditure, you face a significant problem 
on the back end, as newspaper editors shun foreign news in 
favor of local stories. 

“Foreign is not everybody’s top priority,” Gutman says. “I 
like to be competitive on the daily coverage. In a number of our 
papers, something we regard as a first-class foreign story could 
be a brief. But other papers devote significant space to stories 
we feel are important.”

Fortunately for Gutman and his correspondents, the peo-
ple who run McClatchy still value what they do, even if some 
individual editors at the chain’s 30 daily newspapers don’t. 
And, in an ironic twist, Gutman says, his reporters’ stories 
often receive better play in non-McClatchy papers that sub-
scribe to the McClatchy-Tribune News Service. “We do offer an 

alternative to the [New York] Times’ coverage, which tends to 
be long and exhaustive, and AP’s, which is shorter, tighter and 
tends to be re-led [with new tops] and often fact-laden. We try 
to be well-written,” he says.

In days gone by, a number of newspapers and chains pro-
vided alternatives to the wires and the New York Times, 
Washington Post, Wall Street Journal and Los Angeles Times. 
Now, you can count them on one hand. “We’ve lost those extra 
voices,” Gutman says. “So we’re losing the fabric of coverage.”

For a long time, the Baltimore Sun was revered for its 
national and foreign reporting. Nothing was off limits to its 
journalists, recalls Robert Ruby, the paper’s last foreign editor. 
“It regarded its readers as adults and as people who were inter-
ested in the world. And the world extended beyond Baltimore, 
it extended beyond Maryland, it extended beyond the U.S. 
There was this very untypical belief that the Sun could tell 
the story for its readers better than anyone else could on a 
given day. And if the story was in Moscow, so be it. If the story 
was in Annapolis, so be it. That was the DNA of the paper. The 
economic model for much of the 20th century could support 
that idea.”

Ruby left the paper in 2006 and now directs communications 
for the Revenue Watch Institute, a New York-based nonprofit 
that “promotes the responsible management of oil, gas and 
mineral resources.” (Initially, the organization was financed by 
the Open Society Institute.) Ruby says things started chang-
ing at the Sun when Tribune Co. bought its parent company, 
Times Mirror, in 2000. 

“There’s a smaller newshole. What goes into the newshole 
in almost every case is shorter than it used to be,” he says. “If 
one really thinks that all news can be homogenized, then the 
argument that it doesn’t matter who writes it would be cor-
rect. I don’t happen to believe that. If you accept the argument 
that you only need one person covering a story, then having 
different voices doesn’t matter. But I don’t buy that either….  I 
think we would all agree that there are many different stories 

“I’m excited for what we still have,” says McClatchy Foreign Editor Roy 

Gutman, whose roster of foreign bureaus has shrunk. “I’m depressed for 

what we’ve lost.”

Retreating from the World



24 American Journalism Review

to write about, say, the White House on any given day. There 
are many ways of writing about what Congress does. Certainly, 
it’s reasonable to believe that we’re losing something, readers 
are losing something, intelligence is losing something, if we 
only have one or two or three voices coming from Moscow or 
Jerusalem or Lima.”

When it shuttered its last foreign bureau, in Jerusalem, 
in 2006, the Philadelphia Inquirer closed the door on an era 
in which its reporters felt that, at home or abroad, nothing 
was impossible. If they had a good idea, they pursued it. And 
it paid off in a paper rich with stories—important, interest-
ing and, very often, prize-winning—that you just couldn’t find 
anywhere else. (Disclosure: I worked at the Inquirer during  
that era.)

Vernon Loeb was an Inquirer foreign correspondent based 
in the Philippines from 1989 to 1992, when the paper had six 
foreign bureaus. Now the deputy managing editor for news, he 
oversees a newsroom staff that plummeted in size from 680 
during the fat and happy years—“back in the day,” Loeb says—
to 280 today. Its recent trajectory is one for the ages: corpo-
rate-mandated cutbacks, higher profit margins, new owners, 
bankruptcy, buyouts, layoffs, empty desks, more new owners, 
much uncertainty. The paper is now in the hands of creditors 
of the local group that acquired the Inquirer from McClatchy 
in 2006.

To hear Loeb tell it, the Inquirer still has grand aspirations, 
but it lacks the resources to accomplish them all. So it scales 
back, strives to be the best at less, concentrates on local news 
and covers the world in spurts.

“For foreign news, we mainly use the wires, and we send 
our own reporters out pretty robustly when there are stories 
that really speak powerfully to Philadelphia in some fashion 
or that are of such magnitude that it almost cries out to send 
somebody,” he says.

Haiti cried out. In the aftermath of the earthquake in 
January, the Inquirer sent two reporters to the Caribbean 
country. Feature writer Melissa Dribben traveled with 
Philadelphia-area medical professionals who volunteered to 
aid victims. She ended up producing a series of stories about 
a Haitian-American nurse practitioner who left his home in 
Florida to join the relief effort. Former Jerusalem correspon-
dent Michael Matza flew to Haiti with doctors from a Camden, 
New Jersey, hospital and also wrote about a woman whose 
arm was amputated by a surgeon from the University of 
Pennsylvania. Both reporters returned to the island later in 
the year and, all told, spent four weeks there, Loeb says.

The Inquirer also sent a reporter to Afghanistan for a 
month to embed with troops alongside a local doctor. And it 
sent Dribben to Hungary after a sightseeing boat capsized in 
the Delaware River, drowning two students from the small 
Hungarian town of Mosonmagyaróvár.

“We still have foreign ambitions, and we still do foreign 
reporting, but it’s much more episodic,” Loeb says. “Our read-
ers now get more news from the New York Times and the 
Washington Post and Los Angeles Times. Do the readers notice 
that? I don’t even know.

“When we had our own bureaus and could tailor our own 
coverage, it probably made a difference. Foreign reporting was 

Senior Foreign Editor Loren Jenkins oversees the growing roster of foreign correspondents at NPR.

R
o

y
 K

a
r

t
e

n



25Winter 2010

Retreating from the World

more a part of the fabric of the paper,” he says, choosing the 
same term as Gutman.

“By the same token, look, we’re living in the real world 
here.”

The real world of bankruptcy, of struggling to survive.
The “new reality.”
Local. Local. Local.
“Our bread and butter is local and regional coverage,” Loeb 

says. “It’s not foreign and national coverage. I don’t think that’s 
probably going to change anytime soon, as much as I’d love to 
open six foreign bureaus again. Most of the top editors here 
have been national or foreign correspondents. We know how to 
cover the world and the nation. We’re going to do it when we 
can give our readers something special.”

Though it no longer has foreign bureaus—and slashed 
its national staff from seven bureaus to a lone Washington 
reporter who concentrates on projects—the Inquirer still saves 
space on the front page each day for some foreign and national 
news, Loeb says. In that way, it is different from many regional 
papers. “Most of our readers get all their news from us,” he 
says, tacitly rejecting the notion that newspapers don’t need 
to provide foreign news because it is available elsewhere. “We 
are the indispensable news source for a lot of people, and they 
count on us for foreign and national news.”

Not so the Detroit News. In March 2009, the News, which is 
owned by MediaNews Group, and its partner in a joint operat-
ing agreement, the Gannett-owned Detroit Free Press, reduced 
home delivery to three days a week to save money. A scaled-
back version of the papers is available at newsstands on other 
days. “The amount of newshole available for foreign news has 
been curtailed,” says News Managing Editor Don Nauss.

The News relies on the Associated Press for most of its for-
eign news and on Bloomberg for business news from overseas. 
“We aren’t aware of any significant complaints,” Nauss says. 
“I don’t think people in general look to us for that coverage.”

The News last had a foreign correspondent—in Germany—
in 2003. Detroit is an automobile town, and the correspondent, 
Daniel Howes, focused on the auto industry and the merger 
between Chrysler and Daimler. When Howes returned to 
Detroit, the bureau remained empty and then closed. Editors 
considered opening a bureau in Japan or, alternately, in 
Southern California, where a number of Asian automakers 
base their U.S. sales offices. They did neither.

“That all kind of fell by the wayside as our business 
changed,” Nauss says. Daimler sold Chrysler to an equity firm 
and the newspaper’s resources tightened. “Some of our ambi-
tions had to be pared back….

“There’s no question that newspapers in the past 20 to  
25 years have reduced their troops on the ground abroad,  
and I’m sure that has some impact on our isolationist views of 
the world. But we have to face the reality of what we can do 
monetarily.”

The News will send reporters overseas on occasion. In 2010, 

such parachuting was limited to Haiti, to cover Michigan’s 
response to the earthquake.

At the Post-Dispatch, in another industrial Midwestern 
city, Arnie Robbins made precisely the same decision and 
dispatched a reporter and a photographer to document St. 
Louisans’ relief work in Haiti.

Although he laments his paper’s diminished foreign cover-
age, Robbins says the tradeoff is worth it. Money and space, 
both less abundant than they once were, now are given to 
hard-hitting local stories, the kind that require digging, the 
kind that make a difference.

“It’s about priorities. Our priority is primarily local,” 
Robbins says. “It’s increasingly public service, investigative 
reporting, high-impact enterprise, which takes time. If I had 
to choose between that and overseas travel, I’d take local high-
impact investigative enterprise.”

Some papers, primarily those that view themselves as 
national or international in scope, still spend a lot of money 
on foreign coverage. The Wall Street Journal has 35 foreign 
bureaus; the New York Times, 24. The Washington Post main-
tains 17 bureaus and the Los Angeles Times, 13. Though each 
paper’s international coverage remains strong, each one has 
closed some bureaus during the past seven or eight years.

Then there’s NPR, one of the very few mainstream news 
outlets that has completely bucked the trend to trim. In the 
past decade, its foreign bureaus have mushroomed from six 
to 17, and it has part-time correspondents in two more, says 
Senior Foreign Editor Loren Jenkins. The calculation was sim-
ple, Jenkins says: “It was perceived that this was an area that 
needed coverage, and we were the people to do it.”

It didn’t hurt that while most other media outlets were expe-
riencing enormous revenue losses, NPR received an infusion of 
money. There were two principal reasons. Its audience, which 
grew consistently through the 1990s, shot up after September 
11, 2001, when many public radio stations around the coun-
try switched their focus from music to news, says Ellen Weiss, 
NPR’s senior vice president for news. That shift translated 
into increased payments from member stations that air NPR 
programs and more listener donations to the nonprofit, which 
relies heavily on the largesse of its audience. To top it off, when 
she died in late 2003, Joan Kroc, widow of McDonald’s founder 
Ray A. Kroc, left NPR more than $200 million—an amount 
that the Washington Post reported was more than twice as 
large as the organization’s operating budget at the time. 

The combination allowed NPR to add three foreign bureaus 
between 2003 and 2006 alone, during the same period when 
regional newspapers were shuttering their overseas offices 
and bringing their correspondents home.

R
o

y
 K

a
r

t
e

n



Backpack Journalism Overseas

By Priya Kumar

T
o broadcast live from Baghdad in 1991, reporters needed 

more than two dozen cases of equipment that took five 

people to operate, says former CNN senior Pentagon 

correspondent Jamie McIntyre. When McIntyre filed his last live 

report for the network from the Iraqi capital in February 2008, 

he did so through a Webcam in a MacBook Pro via a satellite  

Internet transmitter. 

“When you’re a TV reporter and you’re doing everything your-
self, it does change the way you tell a story,” says McIntyre, now 
an adjunct professor at the Philip Merrill College of Journalism at 
the University of Maryland. McIntyre covered 
the trial of Salim Hamdan, Osama bin Laden’s 
driver and bodyguard, at Guantánamo Bay in 
summer 2008 without a crew. “I was doing 
a lot of the logistics myself, which meant I 
wasn’t spending as much time in the court-
room.”	  

Broadcast organizations increasingly rely 
on smaller one- or two-person operations in 
most of their foreign bureaus, a strategy that 
makes sense when money is tight and technology reduces the 
need for large crews. Most integrate multimedia tools into their 
reporting, but some journalists want to see the industry do more to 
capitalize on the unique storytelling opportunities that video jour-
nalism offers. 

“When we think about opening new 
bureaus, I think smaller rather than larger,” 
says Alexandra Wallace, a senior vice presi-
dent of NBC News. “As long as you can 
keep quality and quantity up, the reality is it 
takes fewer people to do what it took many 
people to do, and that’s really, truly based on  
technology.” 

An individual digital correspondent costs 
far less than a full-fledged bureau, but Wallace 
emphasizes that newsworthiness trumps budgetary concerns 
when it comes to foreign coverage. “We feel like we have the right 
amount of people overseas,” she says. The network has 14 foreign 
bureaus and an editorial presence in another four countries.

Now, a full 30 percent of what NPR broadcasts in reports 
from its correspondents and on-air interviews is international 
in scope, Jenkins says. He and Weiss emphasize that, while it 
covers Iraq, Afghanistan and Pakistan, NPR also sends report-
ers to parts of the globe that many news outlets ignore, places 
where the United States is not involved in wars. Weiss is par-
ticularly proud of NPR’s presence in sub-Saharan Africa—in 
Dakar, Nairobi and Johannesburg. “While there is a lot of con-
flict there,” she says, “the purpose is to explain to people that 
Africa is far more important and intricate than conflict and 
genocide.”

Fewer than 10 blocks west of NPR’s headquarters in down-
town Washington stands the bland, brick box of a building that 
houses the city’s dominant newspaper. Jenkins worked for the 
Washington Post in 1983, when he won a Pulitzer Prize for 
international reporting for his coverage of Israel’s invasion of 
Beirut and its aftermath. He and Douglas Jehl, the Post’s for-
eign editor, share a keenness for foreign reporting.

But Jehl and his colleagues at the Post have had to make 
the difficult decisions that Jenkins and Weiss have not. The 
paper has closed some foreign bureaus and opened others, for 
a net loss of three since 2003.

Like so many papers from coast to coast, the Post has gone 
through a series of painful cutbacks and compressions. A 
number of its best-known and most seasoned reporters have 
taken advantage of repeated buyout offers—the capital’s think 
tanks, foundations, nonprofits and PR shops are littered with 
former Posties—and its staff is stretched thin. Nonetheless, 
Jehl asserts that the paper is committed to foreign coverage, 
in part because it is so closely linked to official Washington.

“It’s expensive, but it’s vital to a paper that is for and about 
Washington, and I think we have a staff that is large enough 
to provide insightful, penetrating, value-added coverage to the 
parts of the world that matter most going forward,” he says. 
“We certainly are smaller than the [New York] Times and the 
[Wall Street] Journal. We’re certainly a lot smaller in terms of 
foreign coverage than Bloomberg, Reuters, the BBC. It does 
mean we need to pick our shots. But I think we can and are 
doing a terrific job covering the world through the prism of 
what matters most to Washington, to American foreign policy 
and, in some ways, [to] the way the world’s evolving.”

Top Post editors opted to maintain the bulk of their for-
eign bureaus even as they decided in late 2009 to close the 
paper’s remaining national bureaus in New York, Los Angeles 
and Chicago. It previously had shut down bureaus in Miami, 
Austin and Denver. Then-Post media writer Howard Kurtz, 
who this fall departed for The Daily Beast, called the move “a 
significant retrenchment.” 

“The money-saving move, coming on the heels of four 
rounds of early-retirement buyouts and the closing or merging 
of several sections, is the clearest sign yet of the newspaper’s 
shrinking horizons in an era of diminished resources,” Kurtz 
wrote in November of last year. He quoted Executive Editor 

26 American Journalism Review

Alexandra Wallace

Jamie McIntyre

Retreating from the World

continued on page 28



The shift toward mobile journalists, or digital correspondents, is 
also part of ABC News’ approach. Three years ago, the network sent 
seven digital correspondents to form solo bureaus around the world 
(see “Armies of One,” December 2007/January 2008). At first they 
primarily produced content for the Web and radio, but many eventu-
ally got more on-air exposure, says Kate O’Brian, ABC’s senior vice 
president for news. ABC has an editorial presence in 19 cities around 
the world.

Both network executives say that most of the foreign stories that 
make it onto the TV newscast are hard news; features typically run 
only digitally. 

“Particularly with our overseas digital reporters, you’ll find that 
when they file for our ABC News iPad app, they’ll file a different 
sort of story, because they don’t have the time constraints television 
has,” O’Brian says.

Ian Williams, NBC’s Bangkok-based correspondent, acknowl-
edges that it’s difficult to balance covering the meat-and-potatoes 
stories with ferreting out new angles and per-
spectives. But the Internet gives more mileage 
to a reporter’s notebook, he says. Curious view-
ers who want more context for a story they see 
on television can turn to the Web for blog posts, 
photographs and extended interviews.

Williams and both network executives say 
decisions on how many people to send and 
which tools they use depend on what the story 
is about. Correspondents use whatever the right 
platform is at the right moment, Wallace says, though she adds that 
ultimately NBC is a television company. 

The use of Web tools as secondary components to a mainstream 
media product irks Jane Stevens, one of the early advocates of back-
pack reporting. Stevens, who calls herself a “Webcentric” journalist, 
embraced the video journalism movement beginning in 1996 and 
now directs media strategies for the World Company, which owns 
Kansas’ Lawrence Journal-World. 

Network news ratings are down because people in today’s news 
ecosystem want more context than they can get in a two-minute 
story, Stevens says. She praises BBC’s use of special reports pages 
(bbc.co.uk/news/special_reports/), archived by year and organized 
into geographic and subject categories. The pages, which compile 
stories, graphics, maps and photos related to a specific topic, give 
readers a comprehensive look at BBC’s coverage of a particular issue 
and offer background information when related news breaks. 

Transitioning into a truly multimedia environment is difficult 
when mainstream media organizations remain married to their 
original platforms, and Stevens has little faith that they will adapt. 

She tracks niche Web-based operations and cites 
GlobalPost (see “Retreating from the World,” 
page 14) as the most successful digital-native 
outlet for foreign news.

“Organizations that just go after the immedi-
ate lose a lot of ability to tell the whole story,” 
Stevens says. “The idea that you could have one 
person covering Europe is really reaching into 
the absurd.”

Competition has always been the industry’s lifeblood, but today’s 
24-hour news cycle places a premium on getting information out 
rather than telling a compelling story. And that means media orga-
nizations aren’t taking advantage of emerging styles of storytelling, 
says Tom Kennedy, former managing editor for multimedia at wash-
ingtonpost.com.

“There’s this ingrained reflex of ‘let’s keep moving to the next 
thing,’” Kennedy says. “And while I understand that influence and 
respect the need to do that, I think that leaves open an entirely dif-
ferent form of coverage.”

Traditional broadcast pieces are often reporter driven. But tech-
nological advances and ever-shrinking equipment mean a back-
pack journalist can produce a piece that connects with the viewer 
on a more intimate level. Using documentary-style techniques, 
video journalism can capture a subject telling his or her own story 
through words or actions with little reporter involvement. Emotion 
and empathy can convey cultural and histori-
cal nuances more viscerally than a reporter’s  
commentary. 

“It’s been so mystifying to me why organiza-
tions have been slow to do even modest experi-
mentation” with this type of storytelling, says 
Kennedy, who now heads the consulting and 
training company Tom Kennedy Multimedia. “A 
very well-funded person or company needs to 
create a short documentary cable channel that 
goes beyond what Current TV is doing that plants the flag for feature 
stories.”

Although news organizations may differ in how they integrate 
new technology into their repertoire, most agree that multimedia 
has been a boon to foreign coverage.

“I think the new ways that we work and the new technologies 
that we use are really quite liberating, and I’m really quite optimistic 
about foreign news,” NBC’s Williams says. “It’s enhancing us rather 
than undermining us.”

Priya Kumar (2priyak@gmail.com) is a Washington, D.C.-based writer. 

27Winter 2010

Jane Stevens

Tom Kennedy

Ian Willams

Retreating from the World



Washington Post Foreign Editor Douglas Jehl says international coverage is “expensive, but it’s vital to a paper that is for and about Washington.” 

28 American Journalism Review

Marcus Brauchli as saying that the paper could “effectively 
cover the rest of the country from Washington.”

Jehl says the same claim could not be made about covering 
the world. It might save money, but at great cost. 

“We do feel, in terms of foreign coverage, that you cannot 
replace the kinds of insight and sourcing and understanding 
gained by living in a foreign country and immersing yourself 
in that culture. The task of becoming a sophisticated observer 
and translator of foreign countries is difficult,” says Jehl, for-
merly a correspondent in the New York Times’ Cairo bureau. 

“You’ve got language, you’ve got culture, you’ve got logistics, 
you have the enormous gulf between what your readers know 
and the realities on the ground and the task of interpreting 
and making sense of that.”

Certainly, Jehl acknowledges, there have been sacrifices.
“We recognize that with a staff of our size, we couldn’t cover 

all parts of the world equally, particularly when the paper’s 
mission is to cover Washington,” he says. “We decided to leave 
unfilled our bureaus in Rio and Johannesburg in order to 
throw more resources at Afghanistan and Pakistan, to reopen 
a bureau in the Arab world outside of Baghdad and to make 
sure we were covering China as vigorously as we can.”

Just as some regional papers choose to cover international 
stories that have particular resonance with their readers, the 
Post concentrates much of its foreign coverage on issues and 
countries pertinent to its audience. But there is a big differ-
ence. The Post’s stock in trade is not coverage of local stories, 
but of national ones. So its international report tends to have 
foreign policy implications.

“We’re providing readers everywhere with a report that’s 
framed around what matters most to a capital and to a gov-
ernment that remains the most powerful and influential in the 
world,” Jehl says. “It’s not like we’re providing localized cov-
erage. I think we’re providing coverage that reflects develop-
ments that are most important out there.”

He also dismisses heavy reliance on the wires or other orga-
nizations, such as GlobalPost, reasoning that his reporters put 
foreign developments in context for their readers in a way that 
the rest do not.

And so, Jehl says, the Post will continue to spend millions 

Farewell to Foggy Bottom

The number of newspapers and newspaper chains covering 
the State Department has shrunk dramatically since 2003, the 
last time AJR conducted its foreign reporting survey. Today 
just six newspaper reporters spend at least half of their time 
covering foreign affairs and the State Department, compared 
with 13 seven years ago.

Boston Globe
Farah Stockman

Christian Science Monitor
Howard LaFranchi

Los Angeles Times
Paul Richter

McClatchy
Warren P. Strobel

New York Times
Mark Landler

Washington Post
John Pomfret

continued from page 26

R
o

y
 K

a
r

t
e

n



29Winter 2010

Retreating from the World

of dollars a year on foreign bureaus. That said, the paper has 
saved money by directing most foreign correspondents to close 
freestanding offices and work out of their homes, and by hiring 
some reporters on a contract basis, which allows the Post to 
pay them less and to withhold benefits. 

“What we want to do is to maintain our news coverage, 
maintain the ability of correspondents to travel widely and to 
report intensively, and so we try to save money in other places,” 
Jehl explains.

The Post’s cuts have been nothing compared with those 
undertaken by the Los Angeles Times, which closed 43 per-
cent of its foreign bureaus when it went from 23 in 2003 to 13 
today. The downsizing is even more striking when you consider 
that the L.A. Times is providing foreign coverage for all the 
Tribune Co. papers, several of which also closed bureaus in the  
recent past. 

In fact, just seven years ago, other Tribune Co. newspa-
pers—the Baltimore Sun, Chicago Tribune, Orlando Sentinel, 
Fort Lauderdale’s Sun-Sentinel and Newsday (which the chain 
has since sold)—had 25 foreign bureaus among them. None of 
those papers has any bureaus today.

Although the rest of the chain obliterated its bureaus, the 
L.A. Times’ foreign editor, Bruce Wallace, says the paper “has 
made a commitment” to foreign reporting. “Foreign news is an 
integral part of the Los Angeles Times. It’s part of the corporate 
mission to do this kind of reporting. We get our stories on the 
front page almost daily. Our A section opens with world news. 
The other thing we’re doing is our correspondents increasingly 
write for other parts of the paper” on such subjects as the arts, 
entertainment, business and global health. “It infuses all of 
the paper and the Web site with more of a global feel, a global 
reach. It’s stitched into the fabric of the paper,” he says, invok-
ing the same language as Gutman and Loeb.

“What the company decided to do,” Wallace says, “is make 
the commitment to stay in the game. But they also decided 
they couldn’t replicate it throughout the company. That’s not a 
bad decision…. I think the most important thing to realize is 
that world news is not icing on the cake. It’s not something to 
get rid of when you’re thinking of ways to save money.”

Wallace says his staff might be smaller, but it’s still “robust” 
and large enough to produce a daily report along with enter-
prise reporting. “You do need a staff of a certain size. Otherwise 

you become a boutique operation. Which has been done,” he 
says. “But those operations didn’t survive.”

“Those operations” would include the ones run by the L.A. 
Times’ sister papers, most notably the Chicago Tribune and 
Baltimore Sun, which in 2003 staffed 10 and five foreign 
bureaus, respectively. Editors at the Sun declined interview 
requests. But at the chain’s flagship Chicago Tribune, Colin 
McMahon, the editor who compiles the foreign news for most 
Tribune Co. papers, says he is satisfied both with Wallace’s for-
eign report and with his own paper’s decision to plow money 
formerly spent on foreign bureaus into local investigative and 
watchdog reporting.

“Before, we were a pseudo national paper in the Midwest,” 
McMahon says. “We’re not that anymore. Now we’re a day-
to-day watchdog paper. It’s a stronger identity than we had 
before….

“What you don’t get is that story about a Chicagoan in 
Siberia. I think that that brings something to the report, but 
it’s not a make-or-break thing. Most readers want to know 
about the Chicago City Hall and how it affects their lives.

“That’s a great bit of chocolate that we miss.”
McMahon provided plenty of that “chocolate” when he 

was in the field, with beautifully crafted stories that gave 
Chicagoans a true taste of wherever he happened to be in the 
world. He wrote vividly about a Jewish Autonomous Region in 
Russia that was bereft of Jews; about the impact of Iraq’s guer-
rilla war on one Baghdad neighborhood; about the alarming, 
violent deaths of Mexican peasants who dared to oppose one 
state’s governor. He went to Pisco, Peru, to explore the strained 
relations between Peru and Chile and used the grape brandy 
that shares the port city’s name as a symbol of the discord.

Some of the stories were weighty, some less so. Each shed 
light on faraway lands and people and cultures, on corners of 
the world that wouldn’t otherwise be in the media spotlight.

And, for the most part, no longer are. 

Jodi Enda (jaenda@gmail.com) writes about politics and gov-
ernment from Washington, D.C. She previously covered the 
White House, presidential campaigns and Congress for Knight 
Ridder and was a national correspondent for the Philadelphia 
Inquirer. Enda wrote about declining coverage of federal agen-
cies and departments in AJR’s Summer issue.

Los Angeles Times Foreign Editor Bruce Wallace says international reporting 

“is an integral part of the Los Angeles Times. It’s part of the corporate  

mission to do this kind of reporting.”

R
o

y
 K

a
r

t
e

n



 

30 American Journalism Review

The Overseas Press Corps
[Numbers reflect current bureau total, with 2003 
total in parentheses]

Albuquerque Journal 0 (0)
• Border issues: Rene Romo

Arizona Republic 1 (1) 
• �Mexico City: Chris Hawley (half-paid by USA 

Today) *Only counted once in overall total of 
correspondents

• Border issues: Dennis Wagner

Christian Science Monitor 7 (7)
• �Baghdad: Jane Arraf (Cost of bureau shared 

with McClatchy)
• Beijing: Peter Ford
• Istanbul: Scott Peterson
• Johannesburg: Scott Baldauf
• Mexico City: Sara Miller Llana
• New Delhi: Ben Arnoldy
• Paris: Bob Marquand

Dallas Morning News 1 (4)
• Mexico City: Alfredo Corchado

El Paso Times 
No foreign correspondents, but extensive  
coverage of Mexico. 

Houston Chronicle 1 (3)
• Mexico City: Dudley Althaus
• Border issues/drug war: Dane Schiller 

Los Angeles Times 13 (24)
• Baghdad: Ned Parker
• �Beijing: Barbara Demick, Megan Stack, 

David Pierson
• Beirut: Borzou Daragahi
• Cairo: Jeffrey Fleishman 
• Islamabad: Alex Rodriguez
• Jerusalem: Edmund Sanders
• Johannesburg: Robyn Dixon
• Kabul: Laura King
• London: Henry Chu
• �Mexico City: Ken Ellingwood, Tracy Wilkinson
• Moscow: Vacant
• New Delhi: Mark Magnier
• Seoul: John Glionna

McClatchy 4 (Knight Ridder 8)
• Beijing: Tom Lasseter
• �Cairo: Hannah Allam (spent half year in Baghdad 

in a bureau shared with Christian Science 
Monitor)

• Kabul: Dion Nissenbaum
• Mexico City: Tim Johnson 

Miami Herald 
No foreign correspondents, but Jim Wyss, who  
is based in Miami, covers the northern tier of 
South America. The Herald listed 3 foreign 
bureaus in 2003.

New York Times 24 (27)
• �Baghdad: Steve Myers, Anthony Shadid, 

Timothy Williams, Nada Bakri
• �Beijing: Mike Wines, Ed Wong, Andrew Jacobs, 

Sharon LaFraniere, Ian Johnson
• Beirut: Robert Worth
• Berlin: Michael Slackman 
• Cairo: David Kirkpatrick
• Caracas: Simon Romero
• Dakar: Adam Nossiter
• Hong Kong: Keith Bradsher
• �Islamabad: Jane Perlez, Sabrina Tavernise
• Jakarta: Nori Onishi
• �Jerusalem: Ethan Bronner, Stephen Farrell, 

Isabel Kershner
• �Johannesburg: Barry Bearak, Celia Dugger
• �Kabul: Alissa Rubin, Carlotta Gall, Dexter Filkins, 

Rod Nordland, Rich Oppel 
• �London: John Burns, Landon Thomas, 

Sarah Lyall
• �Mexico City: Randal Archibold, Damien Cave, 

Elisabeth Malkin
• Moscow: Cliff Levy, Ellen Barry
• Mumbai: Vikas Bajaj
• Nairobi: Jeffrey Gettleman
• �New Delhi: James Yardley, Lydia Polgreen, 

Hari Kumar
• �Paris: Steven Erlanger, Alan Cowell 

(Based in International Herald Tribune office), 
Marlise Simons, John Tagliabue

• Rome: Rachel Donadio
• São Paulo: Alexei Barrionuevo
• Shanghai: David Barboza
• Tokyo: Martin Fackler, Hiroko Tabuchi (IHT)

San Antonio Express-News 0 (1)
• Border issues: Lynn Brezosky

San Diego Union-Tribune 1 (1)
• Tijuana: Sandra Dibble
• Border issues: Morgan Lee

San Jose Mercury News
No foreign correspondents, but John Boudreau 
covers the Pacific Rim.

USA Today 5 (4)
• Beijing: Calum MacLeod, Sunny Yang
• Hong Kong: Kathy Chu
• London: Traci Watson
• Kabul: William M. Welch
• �Mexico City: Chris Hawley (Shared with Arizona 

Republic) *Only counted once in overall total of 
correspondents

Wall Street Journal 35 (36)
Franchise staff based abroad totals 129. Franchise 
staff comprises the news departments of the 
U.S., Asia and Europe editions of the Wall Street 
Journal and WSJ.com.
• Baghdad
• Bangkok
• Beijing
• Beirut
• Berlin

• Brussels
• Buenos Aires
• Dubai
• Frankfurt
• Hong Kong

Who Covers What

T
he number of foreign correspondents employed by U.S. newspapers has decreased mark-
edly since the last AJR census, taken in 2003. A count largely conducted in July shows that 10 
newspapers and one chain employ 234 correspondents (including one vacancy) to serve as 
eyes and ears to global events. In 2003, AJR found 307 full-time correspondents and pending 

assignments. The current list includes a combination of staffers and contract writers, who were not 
included in 2003. They were counted this time to reflect changes in the industry. If only full-time corre-
spondents were listed, the current total would be far lower. Stringers are not included in the tally.

The chart lists domestically based reporters who spend a portion of their time covering foreign news, 
but they are not included in the total. The same is true for reporters who are based in the U.S. and cover 
border issues.

Twenty papers and companies have cut their foreign bureaus entirely since AJR conducted its first 
census of foreign correspondents in 1998. Only six papers and chains dedicate reporters in Washington, 
D.C., to cover the foreign affairs beat, down from 13 in 2003. 

The current list includes the Associated Press and Bloomberg News, which were not included in 
previous AJR surveys.

As for television networks, where airtime for foreign news has declined dramatically over the years, 
the numbers do not precisely reflect the reality of staffing levels. Some networks this year were more 
open in their responses than others, so a direct comparison to previous surveys is impossible. NBC 
distinguished between full-fledged bureaus and editorial presence, listing 14 bureaus and an edito-
rial presence in four other countries. “Editorial presence” means that the organization has at least one 
representative, who may be a staffer, on contract or a freelancer. In the 2003 count, the networks listed 
42 bureaus with full-time correspondents. This year, ABC and CNN declined to distinguish between 
bureaus and editorial presence, simply listing the cities where they have some representation. CBS 
declined to provide any information.

One bright spot is the growing international presence of NPR, which has 17 foreign bureaus. NPR had 
six foreign bureaus a decade ago.

Research for this chart was conducted by Priya Kumar.



 

31Winter 2010

• Istanbul
• Jakarta
• Jerusalem
• Johannesburg
• Kabul
• Kuala Lumpur
• Lagos
• London
• Manila
• Mexico City
• Moscow
• Mumbai
• New Delhi

• Paris
• Prague
• Rio de Janiero
• Rome
• São Paulo
• Seoul
• Shanghai
• Singapore
• Taipei
• Tokyo
• Toronto
• Zurich

Washington Post 17 (20)
• Baghdad: Ernesto Londoño, Liz Sly
• �Beijing: (Andrew Higgins in accreditation 

process)
• Berlin: Michael Birnbaum (Opening Jan. 1)
• Bogotá: Juan Forero
• Cairo: Leila Fadel (Opening Jan. 1)
• Islamabad: Karin Brulliard
• Jerusalem: Janine Zacharia
• Kabul: Joshua Partlow
• London: Anthony Faiola
• Mexico City: William Booth
• Moscow: Kathy Lally, Will Englund
• Nairobi: Sudarsan Raghavan
• New Delhi: Emily Wax, Rama Lakshmi
• Paris: Ed Cody
• Shanghai: Keith Richburg
• Tehran: Thomas Erdbrink
• Tokyo: Chico Harlan

Associated Press
Global staff of 3,700 employees working in 304 
locations in 116 countries; 2,400 are newsgather-
ers. Six international regional editing hubs:
• Bangkok: Asia-Pacific desk
• Cairo: Middle East desk
• Johannesburg: sub-Saharan Africa desk
• London: Europe-Africa desk
• Mexico City: Latin America desk
• New York: North America desk

Bloomberg News
Global staff of more than 2,300 in 146 bureaus 
(101 are foreign) in 72 countries. Content syndi-
cated to more than 450 media outlets in 66 coun-
tries with a combined circulation of 78 million 
people. A breakdown of the number of correspon-
dents based abroad was not available.

Americas 
• Bogotá
• Brasília
• Buenos Aires
• Calgary
• Caracas
• Lima
• Mexico City
• Monterrey

Europe/Mideast/Africa
• Abu Dhabi 
• Abuja
• Accra
• Almaty
• Amman
• Amsterdam
• Ankara
• Athens
• Belfast
• Belgrade
• Berlin
• Bratislava
• Brussels
• Bucharest
• Budapest
• Cairo
• Cape Town
• Copenhagen
• Doha
• Dubai
• Dublin
• Dusseldorf
• Edinburgh
• Frankfurt
• Geneva
• Helsinki
• Istanbul
• Jerusalem
• Johannesburg
• Kiev

• Kuwait
• Lagos
• Lisbon
• Ljubljana 
• London
• Luxembourg
• Madrid
• Manama
• Milan
• Moscow
• Munich
• Nairobi
• Nicosia
• Oslo
• Paris
• Prague
• Riga
• Riyadh
• Rome
• Sofia
• St. Petersburg
• Stockholm
• Tallinn
• Tel Aviv
• Toulouse
• Vienna
• Vilnius
• Warsaw
• Zagreb
• Zurich 

Asia/Asia Pacific
• Auckland 
• Bangalore
• Bangkok
• Beijing
• �Canberra 
• Colombo
• Hanoi
• Hong Kong
• Islamabad
• Jakarta
• Karachi
• Kuala Lumpur
• Manila

TELEVISION AND RADIO

• Melbourne
• Mumbai
• New Delhi
• Osaka
• Perth
• Seoul 
• Shanghai
• Singapore
• Sydney
• Taipei
• Tokyo
• Wellington

• Montreal
• Ottawa
• Quito
• Rio de Janeiro
• Santiago
• São Paulo
• Toronto
• Vancouver

ABC 
• Baghdad
• Beijing
• Buenos Aires
• Dubai
• Havana
• Hong Kong
• Islamabad
• Jerusalem 
• Johannesburg
• Kabul

• London 
• Mexico City
• Moscow
• Nairobi
• New Delhi
• Paris
• Rome
• Seoul
• Tokyo

CBS 
The Los Angeles Times reported that as of January 
2010, cutbacks would leave bureaus in London 
and Tokyo and small offices in half a dozen other 
cities. A CBS News spokesperson said the net-
work has a broader foreign presence, but wouldn’t 
provide details.

CNN
• Abu Dhabi
• Amman
• Baghdad
• Bangkok
• Beijing
• Beirut
• Berlin
• Bogota
• Buenos Aires
• Cairo
• Chennai
• Dubai
• Havana
• Hong Kong
• Islamabad
• Istanbul
• Jakarta

• Jerusalem
• Johannesburg
• Kabul
• Lagos
• London
• Madrid
• Mexico City
• Moscow
• Mumbai
• Nairobi
• New Delhi
• Paris
• Rome
• Santiago
• Seoul
• Tokyo

Fox 6 (6)
• Baghdad
• Islamabad
• Jerusalem

• Kabul
• London
• Rome

NPR 17
• Baghdad
• Beijing
• Berlin
• ��Bogotá*
• Cairo
• Dakar
• Istanbul
• Jakarta
• Jerusalem 
• �Johannesburg* 

• Kabul
• London
• Mexico City
• Moscow
• Nairobi
• New Delhi
• Islamabad
• Rome
• Shanghai

* Editorial presence, not full-fledged bureau. 

* Part-time correspondents not counted in the total.

Would not distinguish between full-time bureaus 
and editorial presence.

Would not distinguish between full-time bureaus 
and editorial presence.

NBC 14 
• Baghdad
• Bangkok
• Beijing
• Beirut 
• Cairo 
• Germany
• Havana
• Islamabad
• Jordan*

• Kabul
• London
• Moscow
• Saudi Arabia*
• South Korea*
• Syria*
• Tel Aviv
• Tehran
• Tokyo


